لینک های دسترسی

Breaking News

مقصر اصلی حمله دهمزنگ کیست؟


حمله دهمزنگ منجر به کشته شدن حد اقل ۸۰ نفر و زخمی شدن صد ها تن دیگر شد.

کی مسؤول این همه کشتار است؟ داعش که مسؤولیت این حمله را بر عهده گرفته است و یا حکومت افغانستان که نتوانست امنیت مظاهره چیان را تامین کند؟ و یا هم سازماندهندگان این مظاهره که با وجود آگاهی کامل از احتمال وقوع حملات انفجاری و انتحاری، باز هم دست به راه اندازی مظاهرات گسترده زدند.

تحلیل گران می گویند در افغانستان که مردم آن همه روز شاهد انفجار و انتحار است، راه اندازی مظاهرات آن هم چندین هزار نفری نمی تواند به صورت کامل از گزند انفجار و انتحار در امان باشد - هر چند تدابیر شدید امنیتی هم گرفته شده باشد.

در مورد راه اندازی مظاهره توسط گروه موسوم به جنبش روشنایی دو نظریه متفاوت موجود است. یکی کسانی که حامی مظاهره استند و آنرا جز حقوق قانون اساسی خود می پندارند و گروه دومی با وجود حفظ حقوق شان در قانون اساسی استدلال می کنند که با در نظر داشت وضعیت کنونی افغانستان، منازعه در مورد انتقال لین برق ترکمستان باید از طریق گفتگو حل گردد.

غلام حسین ناصری، عضو ولسی جرگه افغانستان از جمله حامیان جدی مظاهرات جنبش روشنایی است و می گوید که مسؤول کشتار و فاجعه دو روز قبل، حکومت افغانستان است.

"مطابق قانون اساسی افغانستان، عدالت خواهی، اظهار نظر، حق خواستن، تشکیل تجمعات و تظاهرات در چهار چوب قانون، حق طبیعی و مسلم و بدون استثناء هر یک از شهروندان افغانستان است. من صد در صد حکومت مرکزی افغانستان را در این قضیه دخیل می دانم و مسؤول می دانم که در راس آن جناب آقای غنی است."

ودیر صافی، استاد حقوق در پوهنتون کابل نیز می گوید که مظاهره حق هر شهروند افغان است و حکومت باید امنیت آنان را تامین می کرد اما او تاکید کرد که سازماندهندگان مظاهره نیز تا اندازۀ مسؤول کشتار غیر نظامیان اند زیرا آنان میخواهند از طریق راه اندازی تظاهرات منافع شخصی شان را تامین کنند.

"شاید تعداد معدودی به خاطر کریدیت (اعتبار) سیاسی و به خاطر به دست آوردن منافع شخصی در آینده و یا نشان دادن یک قدرت توسط جوانان که چیزی را این ها حاصل بکنند این قدر قربانی ها را این قدر انسان های رسیده و جوان را قربانی دادند."

داود ناجی یکی سازماندهندگان تظاهرات جنبش روشنایی ادعا می کند که سازماندهندگان مظاهره همه خواست های حکومت افغانستان را رعایت کرده اند اما حکومت در تامین امنیت ناکام ماند.

"مجوز گرفتیم و حتی نیرو های امنیتی آمدند و گفتند که شما ۱۰ مسیر را یک مسیر کنید تا صد در صد امنیت شما را بگیریم و از اینجا پیش نیایید. ما همه این توصیه ها را گوش کردیم."

آقای ناجی هنوز هم هشدار می دهد که هرگاه خواسته های جنبش روشنایی از سوی حکومت پذیرفته نشود، آن جنبش چارۀ جز ادامه مبارزات مدنی نخواهد داشت.

در واکنش به حملۀ مرگبار دهمزنگ، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ضمن محکوم کردن این حملات تعهد کرد تا انتقام خون قربانیان را بگیرد.

تا حال معلوم نیست که پس از مراسم خاکسپاری قربانیان حمله دهمزنگ آیا جنبش روشنایی باز هم دست به مظاهرات بیشتر خواهد زد یا خیر.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG