لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ در افغانستان شرعی نه، سیاسی است – روحانیون


عالمان خواستار نقش بیشتر در شورای عالی صلح شدند
عالمان خواستار نقش بیشتر در شورای عالی صلح شدند

صدها عالم دینی افغان در یک همایش بزرگ در مسجد عبدالرحمان کابل، جنگ موجود در افغانستان را عاری از صبغۀ شرعی و یک جنگ سیاسی خواندند.

عطاالله فیضانی عضو شورای ولایتی و عالم دینی از کابل گفت که در جنگ کنونی افغانستان از هر دو طرف مسلمانان کشته می شوند. او افزود که این کشتار هیچ صبغۀ شرعی نداشته و یک نبرد سیاسی می باشد.

همایش عالمان دینی همچنان از فتوای شیخ خالد الغامدی امام و خطیب کعبه در مورد تلفات غیرنظامیان ابراز حمایت کردند. خطیب کعبه چندی پیش فتوا داد که کشتار غیرنظامیان و انجام حملات انتحاری حرام است.

عالمان دینی همچنان از طالبان و سایر مخالفان مسلح دولت افغانستان خواستند که از جنگ دست کشیده و به روند صلح بپیوندند. آنان همچنان از حکومت خواستند تا به علمای دینی در شورای صلح سهم بیشتر داده شود.

مولوی عبدالبصیر حقانی رئیس شورای علمای کابل در صحبت با تلویزیون آشنا استدلال کرد که عالمان دینی می توانند به سادگی با مخالفان مسلح حکومت وارد مذاکره شوند و آنان را قناعت دهند.

آقای حقانی گفت "می توانم به پاکستان بروم، مولانا سمیع الحق را قناعت دهم، مولانا فضل رحمان را قناعت دهم، زیرا در آنجا درس خوانده ایم و از روشها و گفتار آنان آگاهی داریم".

عالمان دینی افغانستان در مورد جنگ روان در آن کشور هم نظر نبوده و شماری از عالمان به ویژه آنانیکه در بیرون از افغانستان به سر می برند، همصدا با طالبان جنگ روان را بر خلاف "اشغال خارجی" رسالت دینی خویش می دانند.

از سوی دیگر شورای سرتاسری عالمان دینی افغانستان که مرکز آن در کابل می باشد نیز مذاکره و مصالحه را یگانه راه حل جنگ روان در کشور شان می دانند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در زمان مبارزات انتخاباتی خود همواره وعده داده بود که فاصله میان منبر و ارگ را کم خواهد کرد. پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی عالمان در چندین مورد سیاست دولت را توجیه کرده و به حمایت از آن صدای رسا بلند کرده اند.

حدود چهار ماه پیش نیز عالمان دینی و روحانیون افغانستان در یک گردهمایی بزرگ حمایت خود را از نیرو های امنیتی افغان اعلام کردند.

XS
SM
MD
LG