لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای اعتراض کنندگان ایرانی را 'اشرار' خواند


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از تصمیم حکومت به بلند بردن قیم تیل حمایت کرد و معترضین خشمگینی را که اموال حکومتی را به خاطر افزایش قیمت تیل به آتش کشیدند "اشرار" خواند.

از زمان بلند رفتن قیم تیل، مظاهره کنندگان موترهای شان را در امتداد شاهراه های عمده ترک کرده و به اعتراضات عمومی در تهران و سایر جاها پیوستند.

آقای خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) در یک سخنرانی به احتمال سرکوب مظاهرات نیز اشاره کرد. در برخی حصص، اعتراضات به خشونت گرایید و مظاهره کنندگان در مسیر جاده‌ها آتش افروختند.

خامنه‌ای معترضین خشمگین را "اشرار" نامید که به گفته او از سوی ضد انقلابیون و دشمنان ایران به خشونت مبادرت کردند. او از تصمیم حکومت به خاطر بلند بردن قیمت تیل حمایت کرد.

مقام های حکومتی ایران گفته اند که کم از کم دو نفر در خشونت‌های مرتبط با اعتراضات کشته شده اند.

حکومت ایران برای سرکوبی اعتراضات امروز خدمات انترنت را قطع کرد که گفته می شود بزرگترین مورد قطع انترنت در ایران بوده است.

مایک پمپیو وزیر خارجه ایالات متحده در یک پیام تویتر، ظاهرا با اشاره به اعتراضات مردم در ایران نوشت "طوری که یک سال و نیم قبل به مردم گفتم: ایالات متحده با شما است."

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر داخله ایران گفت که کمره های ویدیویی اعتراضات را ثبت کرده، و به محض شناساسیی معترضین، به آنان رسیدگی خواهد شد.

روز شنبه مسوولین حکومتی ایران به معترضین هشدار داد که اقدامات اخلال کننده با پاسخ شدید پولیس مواجه خواهد شد.

تیل با وجود بلند رفتن پنجاه درصدی قیمت آن در ایران، هنوز هم ارزان ترین تیل در جهان است. هر لیتر تیل در ایران معادل سیزده سنت امریکایی است. در امریکا یک گیلن تقریبا چهار لیتری دو دالر و شصت سنت می باشد.

این اعتراضات فشار تجدید شده را بر حکومت ایران وارد کرده است در حالی که آن کشور برای غلبه بر تحریم های ایالات متحده بعد از خروج امریکا از معامله هسته ای ایران با قدرت های جهان، آن کشور را به تنگنا کشانیده است.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG