لینک های دسترسی

Breaking News

امکان برگشت طالبان آزاد شده به جنگ در افغانستان


مصطفی پوپل، یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا برای افغانستان
مصطفی پوپل، یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا برای افغانستان
متن مصاحبه فوزیه احسان، خبرنگار رادیو آشنا در کابل با مصطفی پوپل، یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا.

سوال: قرار است اقای مارک گراسمن وظیفه فعلی اش را به زودی ترک کند، علت ترک وظیفه وی چی می باشد؟

جواب: "دلیل خاص نیست، آقای گراسمن برای دو سال مقرر شده بود و حالی وظیفه اش ختم شده است. عموماً در امریکا وقتی که معیاد ریاست جمهوری ختم می شود یا رئیس جمهور نو انتخاب میشود، اکثریت وزیرها یا رهبران سیاسی در حکومت استعفا میکنند وآقای گراسمن هم این تصمیم را گرفت."

سوال: گزارشهای است که هیلری کلنتن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در اوایل سال آینده وظیفه اش را ترک کند. کنار رفتن کلنتن و گراسمن بر پالیسی امریکا برای افغانستان، تاثیر گزار خواهد بود؟

جواب: "ما طرفدارصلح در افغانستان استیم و این روند صلح از طریق رهبری حکومت افغانستان باید به پیش برود. ما طالبان در تماس استیم و از روند مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می کنیم. روند صلح که به وجود بیاید، چه بین طالبان باشد و یا تنظیم های مسلح مختلف دیگر این برای حکومت امریکا یک اولویت مهم است که افغان ها بین خود جور بیایند و یک برنامه صلح را عملی کنند."

سوال: آیا روند مذاکرات در قطر از سر گرفته خواهد شد؟

جواب: "ما تا هنوز کدام موقف رسمی نداریم. حکومت افغانستان را تشویق کردیم که صحبت ها بین گروه های مختلف و حکومت افغانستان صورت بگیرد."

سوال: گزارشاتی وجود دارد که حکومت های افغانستان و پاکستان مخالف مذاکرات مستقیم میان طالبان و امریکا است. شما از این امر آگاه استید؟

جواب: "حکومت پاکستان در روند تامین صلح در افغانستان، یک نقش مهمی را بازی میکند. آقای ربانی (صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح) چند روز پیش در اسلام آباد بود و مذاکراتی بسیار نیک و خوب داشت، تا جایی که ما دیدیم. ما از این روند حمایت میکنیم و تشویق میکنم هر دو طرف را - هم حکومت پاکستان و هم حکومت افغانستان را - که از همین روند استفاده کنند به خوبی افغانستان و به خوبی پیش رفتن روند صلح."

سوال: اخیراً پاکستان شماری از محبوسین طالب را از بند رها کرد و ایالات متحده امریکا از رهایی آن استقبال کرد. اما نگرانی های هم وجود دارد که شاید این محبوسین دوباره به مبارزات مسلحانه بپردازند. آیا چنین تردید های نزد شما هم وجود دارد؟

جواب: "امکانات این وجود دارد که آنها دوباره به ضد حکومت افغانستان مبارزه کنند اما ما امیدوار استیم که اینها راه درست را تعقیب کنند."

سوال: امیداری یک چیز است و حقیقت چیز دیگر، چقدر اطمینان وجود دارد که آنها دیگر به جنگ متوصل نخواهند شد؟

جواب: "از دید حکومت امریکا، هنوز هم وقت است. این همچنان یک چالشی است هم برای حکومت افغانستان و هم برای حکومت پاکستان که از طریق گفتگو و همکاری نزدیک جلوی چنین کاری را بگیرند."

سوال: گزارشاتی در مطبوعات غربی به نشر رسیده است مبنی بر این که امریکا پس از سال ۲۰۱۴، ده هزار نظامی اشرا را در افغانستان نگاه خواهد داشت. شما این گزارش ها را تایید یا رد میکنید؟

جواب: "هنوزتصمیم صد در صد گرفته نشده است. تعداد عساکر هنوز معلوم نیست. این یک تصمیمی است که در روز های نزدیک، شخص رئیس جمهور امریکا آنرا اتخاذ خواهد کرد. ده هزار یک تخمینی است که در مطبوعات غربی نشر شده اما تعداد اصلی هنوز صد در صد معلوم نیست. هر تعدادی که در افغانستان می ماند تصمیمی است که خود رئیس جمهور امریکا با قومندان های امریکایی خواهد گرفت."
XS
SM
MD
LG