لینک های دسترسی

Breaking News

افراد جدید به عوض وکلای مستعفی در ولسی جرگه


ارشیف
ارشیف
سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که به عوض وکلای که از ولسی جرگه استعفا داده اند ،افراد جدید را به این جرگه معرفی نموده اند .

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت:به عوض هفت تن از وکلای ولسی جرگه امروز افراد جدید تعیین شد.

وی افزود:برای این افراد سرتیفیکیت ونامه داده شده ومیتوانند از آغاز هفته آینده کارشان را دراین جرگه آغاز نمایند .

به اساس میکانیزم انتخابات، فردی که ازولسی جرگه استعفا مینماید ویا فوت میکند به عوض وی کسی که از همان ولایت بلندترین آرا را گرفته باشد به این جرگه معرفی میگردد .

در روز های اخیر شاه عبدالاحد افضلی،سید حسین عالمی بلخی،سید اسحاق گیلانی،استاد عبدالرب رسول سیاف،ابراهیم قاسمی ومحمد محقق به دلیل داخل شدن در کارزار انتخاباتی از این جرگه استعفا دادند .

به گفته آقای نور، به عوض این افراد ،عبدالقادر زازی،قدرت الله سهاک،عبدالقدیر،زمری پادخوابی،محمد احسان صاحب زاده ،عبدالولی نیازی وحاجی مهدوی معرفی شده اند .

وی گفت: قبلا یک تن از اعضای این جرگه به اثر حادثه ترافیکی فوت کرده بود که به عوض وی نیز یک تن به این جرگه معرفی گردیده است .

بررسی اسناد کاندیدان ریاست جمهوری وشورا های ولایتی

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت :بررسی درمورد اسناد کاندیدهای ریاست جمهوری وشورا های ولایتی آغاز گردیده است.

اما وی در مورد اینکه نتیجه بررسی های آنها تا حال چه بوده وچه تخطی های از سوی کاندیدان صورت گرفته ،جزییات بیشتر نداد اما گفت که موارد مختلف است .

آقای نور گفت :اسناد یک تعداد از کاندیدان شورا های ولایتی از ولایات به این کمیسیون رسیده است اما از یک تعداد ولایات دیگر در حال رسیدن است .

به گفته وی،بررسی ها از سوی کمیسیون مستقل انتخابات از تاریخ 15 میزان الی 25 میزان ادامه مییابد وبه تاریخ 27 میزان لست ابتدایی کاندیدان اعلام میگردد .

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت :لست 27 کاندید و81 معاون شانرا به وزارت خارجه نیز فرستاده اند تا وزارت خارج بررسی نماید تا این کاندیدان ومعاونین شان دارای دو تابعیت نباشند .

به اساس قانون اساسی افغانستان ،کاندید های ریاست جمهوری ومعاونین شان باید فقط تابعیت افغانستان را داشته باشند .

رسیدن ده مورد شکایت به کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون شکایات انتخاباتی نیزمیگوید که درمدت سه روز ده مورد شکایت در موارد مختلف به این کمیسیون رسیده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی دو روز قبل کاراش را آغاز کرد.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به صدای امریکا گفت:این شکایات بیشتر در مورد کاندیدان ریاست جمهوری ،شورا های ولایتی وکمیسیون مستقل انتخابات میباشد که بعضی از افراد درمورد روند ثبت نام نیز شکایت داشتند.

وی درحالیکه در مورد محتوای این شکایات چیزی نگفت اما افزود: کمیسیون مطابق به احکام قانون به این شکایت ها رسیدگی خواهد نمود.

به گفته سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی ،بررسی شکایات به تاریخ 27 میزان آغازوالی 18 عقرب ادامه مییاید.
وی گفت:"ما بعد از رسیدگی لست افرادی را که به دور رقابت های انتخاباتی برود به کمیسیون مستقل انتخابات روان میکنیم."

کمیسیون شکایات انتخاباتی بر علاوه کابل در هر ولایت نیز دفتربرای رسیدگی به شکایات مردم میداشته باشد اما تا حال این دفاتر در ولایات ایجاد نشده است .

اماآقای محسنی گفت: تلاش مینمایند تا به زودی دفاتر ولایتی این کمیسیون را نیز فعال سازند.

وی افزود: به اساس تفاهمنامه ای که بین کمیسیون شکایات انتخاباتی وکمیسیون مستقل انتخابات صورت گرفته این کمیسیون شکایات ولایتی را تا زمان ایجاد دفاتر ولایتی از طریق دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات که د رولایات میباشد،دریافت مینماید.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پنج عضو دارد .

اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی از روی لستی که ازسوی کمیته گزینش به رییس جمهور فرستاده شده بود ،توسط رییس جمهور تعیین شده است .
XS
SM
MD
LG