لینک های دسترسی

Breaking News

حذف نام یک کاندید احتمالی از لست کاندیدان


ارشیف
ارشیف
نام دل آقای کوهدامنی یک تن از کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری به دلیل تکمیل نکردن شرایط کاندیدی ازلست کاندیدان حذف گردید.

آقای نورمحمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت:کمیسیون به دلیل تکمیل نکردن شرایط کاندیدی از این کاندید معذرت خواست ووی دیگر نمیتواند که در لست کاندیدان ابتدایی باشد .

وی افزود:اسناد کاندیدان دیگر به صورت جدی بررسی میشود واگر سند های شان مکمل نبود از کاندید شدن آنها نیز جلوگیری میشود.

برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان 27 کاندید احتمالی وجود دارد وآقای دل آقا کوهدامنی نخستین فردی است که نامش از لست کاندیدان حذف گردیده است .

تبدیلی معاونین کاندیدان

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات هم چنان گفت :کاندیدان قبل از لست نهایی میتوانند که معاونین شانرا تبدیل کنند .

وی خاطر نشان کرد که بعد ازلست نهایی که به تاریخ 25 عقرب نشر میشود میکانیزم در مورد معاونین کاندیدان فرق میکند ومحدودیت برای شان وضع شده است .

به گفته اقای نور،بعد از اعلام لست نهایی هیچ کاندیدی نمیتواند که معاون خود را برطرف کند ویا آنها را مجبور به استعفا بسازد اما اگر خود معاونین بخواهند میتوانند که این پروسه را به صورت رسمی آن ترک کنند .

بعد ازآنکه پروسه ثبت نام کاندیدان احتمالی تکمیل گردید در نخستین روز ها احمد سعیدی معاون اول محمد داود سلطان زوی ازمعاونیت وی به دلیل مشکلات امنیتی که داشت ،کنار رفت .

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که آقای سلطان زودی فردی دیگری را به عنوان معاون اولش به این کمیسیون معرفی نموده است .


افزایش در کرسی های شوراهای ولایتی

کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که به اساس گزارش اداره احصاییه مرکزی به دلیل افزایش نفوس ،کرسی های بعضی از شوراهای ولایتی را افزایش داده اند .

نورمحمد نور سخنگوی این کمیسیون به صدای امریکا گفت:قبلا شورا های ولایتی در 34 ولایت 420 کرسی داشت واکنون به 458 کرسی رسیده است .

به گفته وی ،38 کرسی در ولایتهای کابل،وردک،پکتیا،خوست،جوزجان،سرپل،کندهاروارزگان افزایش یافته است که از یک الی شش کرسی میباشد .

آقای نور گفت:برای زنان در 34 ولایت 96 کرسی در نظر گرفته شده است که به اساس قانون انتخابات 20 فیصد کرسی ها برای زنان میباشد.

برای انتخابات سال آینده شورا های ولایتی به تعداد 2056 تن خود را کاندید نموده که 334 تن آن زنان میباشد .

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات امروز با نشر اعلامیه از مبارزات انتخاباتی برخی کاندیدان قبل از وقت معینه آن خبرداده وهشدار داده است که با متخلفین برخوردقانونی صورت میگیرد.

مبارزات انتخاباتی کاندیدان قبل از وقت معینه

در اعلامیه این کمیسیون آمده است که برخی از مواردی در مورد فعالیت های انتخاباتی کاندیدان قبل از رسیدن وقت معینه آن به نظر رسیده است .

اعلامیه افزوده است:این فعالیتها در تناقض با قانون انتخابات ولوایح این کمیسیون میباشد وتخطی انتخاباتی محسوب میشود وازسوی کمیسیون شکایات انتخاباتی جدی بررسی میگردد .

دوره مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی بعد از اعلام لست نهایی کاندیدان آغاز میگردد.
مطابق قانون انتخابات معیاد مبارزات انتخاباتی کاندیدان ریاست جمهوری مدت دوماه وبه تاریخ 13 دلوآغاز الی 13حمل ادامه مییابد واز شورا های ولایتی برای یکماه به تاریخ 13 حوت آغاز میگردد.
XS
SM
MD
LG