لینک های دسترسی

Breaking News

عراقچی: خروج مواد غنی شده از ایران خط قرمز است


Duka la vifaa vya urembo limeharibiwa kabisa kutokana na ghasia zilizofuatia uwamuzi wa kutomfungulia mashtaka afisa wa polisi Darren Wilson aliyemuuwa Michael Brown, Ferguson, Missouri, Nov. 25, 2014. (Kane Farabaugh/VOA)
Duka la vifaa vya urembo limeharibiwa kabisa kutokana na ghasia zilizofuatia uwamuzi wa kutomfungulia mashtaka afisa wa polisi Darren Wilson aliyemuuwa Michael Brown, Ferguson, Missouri, Nov. 25, 2014. (Kane Farabaugh/VOA)
مذاکره کننده گان ایرانی به روز سه شنبه مذاکرات شان را با گروه تماس سازمان ملل متحد در ژنیو آغاز می کنند تا دریابند که آیا تغییر رژیم در ایران می تواند کمک برای دریافت یک راه حل از بن بست طولانی روی برنامه هسته یی ایران باشد یا خیر.

مذاکرات سه سال قبل در ماه دسمبر در مورد برنامه هسته یی ایران ، آخرین مذاکرات با نماینده گان سازمان ملل در ژنیو بود. اما آن مذاکرات و مذاکرات مشابه نتیجه در قبال نداشت.

از آن زمان تا کنون تغییراتی زیادی رونما گردیده است. در ماه جون ایرانی ها بصورت غیر مترقبه حسن روحانی ، شخص اعتدال پسند، را بحیث رئیس جمهور انتخاب کردند. بیانیه های آقای روحانی به خصوص سخنرانی ماه قبل وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد امیدوار کننده است تا پیشرفت صورت گیرد.


مارک فتزپتریک
مارک فتزپتریک
مارک فتز پترک متخصص ایرانی در انستیتوت مطالعات استراتیژیک بین المللی در لندن می گوید" فکر می کنم ایران اقدام تازه را اتخاذ خواهد کرد. شاید یک تغییر عمده نباشد، اما امکانات پیشرفت های کوچک به میان خواهد آمد."
در عین زمان رهبر ایران پس از بیانیه اش در مجمع عمومی سازمان ملل و صحبت تیلفونی با رئیس جمهور اوباما، در ایران مورد انتقاد قرار گرفته که گویا در این مورد از عجله کار گرفته.

از سوی دیگر در حالیکه تلاش های تازه دپلوماتیک آغاز گردیده است، رئیس جمهور اوباما از کانگرس خواست تا تعزیرات را علیه ایران بیشتر نسازد. آقای پتریک افزود" روحانی باید توازن را بر قرار کند. او باید قادر باشد که بتواند تندروان ایران را متقاعد بسازد. همانطوریکه رئیس جمهور اوباما در کانگرس تندروانی را دارد که نمی خواهند تعذیرات علیه ایران را کاهش دهند، بلکه آنها طرفدار افزایش آن است."

هلری کلنتن وزیر خارجه سابق امریکا باور ندارد که رهبر جدید ایران این توازن را حفظ کرده بتواند. خانم کلنتن می گوید" من علاقمند هستم هفته آینده در ژنیو ببینم که آیا ایرانی ها پیشنها داتی در مذاکرات دارند که برای خود شان قناعت بخش باشد و در عین زمان برای ما قابل قبول باشد."

از جانب دیگر جان کری وزیر خارجه امریکا گفته است که دریچه دپلوماسی در مورد برنامه هستوی ایران باز است.

اظهارات جان کری در حالی صورت گرفت که عباس عراقچی بیانات جدی را در مورد موقف تهران ایراد نمود. آقای عراقچی گفت" اینکه غنی سازی تعلیق شود حتی یک روز، اجازه نخواهیم داد. ولی ابعاد آن قابل مذاکره است. خروج مواد غنی شده از ایران خط قرمز است."


آغاز مذاکرات روی برنامه هسته ای ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:32 0:00
در دور مذاکرات قبلی قدرت های جهان از ایران خواستند که یوارنیمی را که در سطح بیست در صد غنی ساخته است از بین ببرد. یورانیم غنی شده بیست در صد، گام نزدیک به ساختن مواد سلاح اتمی است.
  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG