لینک های دسترسی

Breaking News

بشیر: فرهنگ معافیت از مجازات در هرات وجود ندارد


معترضین و حامیان حقوق زن خواهان محاکمه عاملین واقعه اخیر در هرات شدند.
معترضین و حامیان حقوق زن خواهان محاکمه عاملین واقعه اخیر در هرات شدند.
ستاره، خانمی که بیست و دو ساله و باشنده ولایت هرات است، بشکل فجیعی از جانب همسرش مجروح گردید. ستاره مادر چهار دختر خوردسال است که دو شب قبل، شوهر معتادش لب و دهانش را به شکل بیرحمانه ای برید.

مسولین عدلی و قضایی در ولایت هرات در برای این واقعه از خود واکنش جدی تبارز دادند و روی اوردن مسببین ان به میز محاکمه متعهد شدند. در عین زمان، ماریا بشیر رئیس سارنوالی استیناف هرات در نشستی خبری گفت با اینکه آمار خشونت علیه زنان طی سال جاری در این ولایت کاهش یافته اما نوعیت این خشونت ها به مراتب شدید تر شده است.

خانم بشیر اضافه کرد که آمار خشونت بر علیه زنان در بخش لت و کوب و خودسوزی کاهش یافته است ولی در مقابل ان سربریدن و قتل زنان بیشتر شده است. خانم بشیر نوعیت این واقعه را تکان دهنده خواند و بیان داشت که همسر این خانم که یک معتاد است، زمانیکه شوهرش از او پول و زیوراتش را طلب کرده بود، با ضربه سنگ او را به حالت نیمه بیهوشی و اغما دراورد و بعد به بریدن صورتش با کارد اغاز نمود.

خانم بشیر میگوید تا بحال فرهنگ معافیت از مجازات در ولایت هرات تطبیق نشده است و این موضوع میتواند از بروز خشونت های بیشتر بر علیه زنان جلوگیری نماید.
رئیس سارنوالی استیناف هرات همچنان شماری از نهادهای مدافع از حقوق زنان را به سواستفاده از نام زنان در جامعه متهم کرده بیان داشت که فرهنگ معافیت از مجازات، در صورتیکه عامل ان توقیف شده باشد در ولایت هرات وجود ندارد ولی در ولایت هرات سواستفاده از موضوع دفاع از حقوق زنان وجود دارد. خانم بشیر بطور نمونه از قضیه یک مردی یاد کرد که خودش زنش را به قتل رسانیده است و کوشیده است تا انرا خودکشی تبارز بدهد و اکنون دفتری را بنام دفاع از حقوق زنان گشوده است.

داکتر عزیز الرحمن جامی مسئول بخش جراحی عقلی وعصبی شفاخانه هرات در مورد وضعیت صحی خانم ستاره بیان داشت که او در وضعیت صحی نسبتا خوب بسر میبرد ولی معالجه ابتدایی او در شفاخانه هرات و بازسازی صورت و عملیات پلاستیکی که باید برای ان صورت گیرد باید در خارج انجام شود.

در عین زمان، همایش بزرگی در اعتراض به این واقعه در هرات از سوی نهادهای مدافع حقوق زنان و فعالین مدنی صورت گرفت که در ان معترضین خواهان تلاش های جدی مقام های دولتی برای بازداشت و مجازات عامل این واقعه شدند. این در حالیست که مقام های امنیتی ولایت هرات از توقیف دو نفر در ارتباط به این قضیه خبر داده اند ولی تا کنون موفق به توقیف شوهر این خانم نشدند. در طول امسال، یکصد و نود و دو قضیه خشونت علیه زنان در نهاد های عدلی قضایی ثبت شده است که نوزده قتل در ان شامل است.
XS
SM
MD
LG