لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، برندۀ جایزۀ بازی جوانمردانۀ فوتبال فیفا


کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان با جایزۀ فوتبال جوانمردانۀ ۲۰۱۳
کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان با جایزۀ فوتبال جوانمردانۀ ۲۰۱۳
افغانستان برای نخستین بار در تاریخ ۹۰ سالۀ فوتبال آن کشور، جایزۀ فوتبال بازی "جوانمردانۀ ۲۰۱۳" فیفا را از آن خود کرد.

این جایزه هر سال از طرف فدراسیون بین المللی فوتبال یا فیفا به کشور با بیشترین دست آورد ها در عرصۀ فوتبال، اهدا می شود.

جایزه طلایی رنگ جوانمردانۀ فوتبال، شام دوشنبه ۱۳ ماه جنوری در مقر فیفا در شهر زوریخ سویس به کرام الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان تفویض شد.

رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان حین تحویلگیری این جایزه گفت "فوتبال در افغانستان نقش سازندۀ را در تقویۀ وحدت ملی و آوردن صلح واقعی بازی کرده است."

فدراسیون فوتبال افغانستان در سال که گذشت دست آورد های چشمگیری داشت که از جمله کسب لقب قهرمانی فوتبال کشور های جنوب آسیا در صدر آن قرار دارد.

با پیروزی تیم ملی فوتبال افغانستان در جام کشور های جنوب آسیا، همۀ مردم در ولایات مختلف شبانه به جاده ها ریختند و طفل، جوان، پیر، اعم از زن و مرد در کنار هم پیروزی تیم کشورش شان را جشن گرفتند.

مدتی پیش، سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال گفته بود "اگر هنوز هم کسانی استند که به توانایی فوتبال در یکجا سازی جوامع تردید دارند؛ به افغانستان نگاه کنند."

راه اندازی و تقویت لیگ برتر فوتبال افغانستان، کارکرد های فدراسیون فوتبال در عرصۀ بانوان، راه اندازی لیگ فوتبال بانوان، تلاش برای رشد فوتبال در ولایات و به ویژه کارکرد های فوتبال افغانستان در بخش "فوتبال پایه"؛ و راه اندازی نخستین بازی دوستانۀ فوتبال با تیم ملی پاکستان در کابل، از جمله دست آورد های است که در کسب این جایزه، فوتبال افغانستان را کمک کرده است.

از سوی دیگر، رقابت های چلنج کپ آسیا در پیش است و در صورت قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان، آن کشور خواهد توانست برای نخستین بار مستقیماً راهی رقابت های جام فوتبال ملت های آسیا شود.

بهترین بازیکن فوتبال ۲۰۱۳ جهان

در محفل تفویض جوایز فیفا، لقب بهترین بازیکن فوتبال سال ۲۰۱۳ به کریستیانو رونالدو، مهاجم و کپتان تیم ملی پرتگال و باشگاه ریال مادرید اسپانیا تعلق گرفت.

کریستیانو رونالدو، بهترین بازیکن ۲۰۱۳ فیفا
کریستیانو رونالدو، بهترین بازیکن ۲۰۱۳ فیفا
رونالدو در صعود تیم ملی پرتگال به جام جهانی ۲۰۱۴ برازیل، نقش برازندۀ را بازی کرد.
کریستیانو، حین گرفتن توپ طلایی، در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت "نمی توانم احساسات خود را در این لحظۀ ماندگار بیان کنم."

روند رای دهی توسط کپتان و مربی های تیم ملی، بر علاوۀ خبرنگاران منتخب و شامل در کشور های عضو فیفا صورت گرفته است.

کریستیانو رونالدو در یک رقابت تنگاتنگ توانست با کسب ۱۳۶۵ رای در برابر ۱۲۰۵ رای لیونل مسی و ۱۱۲۷ رای ریبیری به توپ طلایی دست یابد.

در آن محفل، بهترین یازده بازیکن تیم فیفا در سال ۲۰۱۴ نیز انتخاب شد که کریستیانو رونالدو(پرتگال)؛ لیونل مسی (ارژنتاین)، ابراهیمویچ (سویدن)، فرانک ریبری(فرانسه)، مانوویل نیوور (آلمان)، دانی الویز (برازیل)، سرگیو راموز(اسپانیا)، دیاگو سیلوا (برازیل)، فیلیپ لهام (آلمان)، اندریس انیستا (اسپانیا)، ژافی هرنادس (اسپانیا) در آن شامل اند.

آلمان، سایر جوایز بزرگ فیفا را در انحصار خود گرفت. نادین انگرر، بهترین دروازه بان بانوان، جوپ هینکینز مربی تیم بایرن مونیخ آلمان، بهترین مربی مرد و سیلویا نید؛ مربی تیم ملی فوتبال بانوان آلمان، لقب بهترین مربی بانوان جهان را در سال ۲۰۱۳ از آن خود کردند.

پلی، اسطورۀ فوتبال جهان که در سه قهرمانی جام جهانی، برای کشورش بازی کرده است، جایزۀ بهترین بازیکن تاریخ فوتبال را کسب کرد.

پلی گفت "به خانواده ام وعده داده بودم که اشک نمی ریزم اما اکنون احساساتی شده ام. خدا را شکر که جوایز من مکمل شد."

محفل جوایز فدراسیون فوتبال جهان یا فیفا، هر سال در شهر زوریخ سویس با اشتراک اسطوره های جهان فوتبال برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG