لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش بنیاد شفاف انتخابات در مورد امنیت انتخابات


ارشیف
ارشیف
بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا (تیفا) گزارش اخیر نهاد های امنیتی افغانستان مبنی بر تنها مسدود ماندن 414 مرکز رای دهی در انتخابات سال آینده در این کشور را ناقص و غیر واقع بینانه خوانده است .

محمدنعیم ایوب زاده رئیس بنیاد تیفا در گفتگوی با برنامه گفت و شنود رادیو آشنا صدای امریکا گفت که ممکن است اساس این گزارش برای تشویق سهمگیری مردم در پروسه انتخابات افغانستان صورت گرفته باشد .

آقای ایوب زاده گفت " اگر نهاد های امنیتی افغانستان موضوع امنیت انتخابات را به حدی پیش پا افتاده جلوه بدهند و حتی خودشان برای گزارش دهی حاضر نباشند و از طریق سخنگویان شان موضوع را ارایه کنند ، تنها پوشش نشراتی نادرست رسانه یی این موضوع ،خود میتواند سبب ایجاد مشکلات گردد".

بحث امنیت انتخابات افغانستان از محوری ترین مباحثات روند برگزاری انتخابات این کشور شمرده میشود .

نهاد های جامعه مدنی افغانستان نگرانی ناشی از عدم امنیت مراکز رای دهی در تعداد از ولایات را بر ایجاد تزویز و تقلب تاثیر گذار میدانند.

نور محمدنور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در برنامه گفت و شنود رادیو آشنا صدای امریکا گفت که با نهاد های امنیتی تاکید کرده اند تا برای اطمینان مردم و اخذ تضمین بهتر امنیت پروسه انتخابات افغانستان بایست مسولین نهاد های امنیتی از طریق رسانه ها گزارش اخیرشان را ارایه کنند.

اقای نور گفت " سه ماه قبل نهاد های امنیتی افغانستان در گزارشی به کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان خاطر نشان ساخته بودند که از 6845 مرکز رای دهی، امنیت تنها 259 مرکز رای دهی را تامین کرده نمیتوانند ، اما کمیسیون مستقل انتخابات بر دقیق بودن گزارش بیشتر تاکید کرد و موضوع را دوباره به کمیسیون امنیتی پروسه انتخابات ارجاع نمود، کمیسیون امنیتی انتخابات که متشکل از وزرات های دفاع ، داخله و ریاست عمومی امنیت ملی میباشد سه ماه بعد گزارش دیگر (گزارش اخیر را ارایه کردند که در آن از۶۸۴۵ مرکز رای دهی ، امنیت ۴۱۴مرکز رای دهی را تامین کرده نمیتوانند".

آقای نور هم چنان اضافه کرد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نهاد های امنیتی افغانستان ضمانت امضا شده امنیت برگزاری انتخابات در این کشور را گرفته اند.

هر چند آقای حاجی نذیر احمدزی عضو ولسی جرگه افغانستان توانمند شدن نیروهای امنیتی افغان و تجربه کمیسیون مستقل انتخابات را، نظر به سالهای قبل نقطه های خوشبینانه و مثبت میداند اما تعین مسیر افکار عامه از نگرانی های امنیتی در افغانستان مهم ترین نکته است که میتواند در سهم گیری و نقش حضوری مردم تاثیر گزار باشد .

برخی از شنونده های برنامه گفت و شنود رادیو آشنا صدای امریکا درتماس های تلفونی وضعیت موجود امنیتی در برخی ولایات و ولسوالی ها را نگران کننده خوانده اند اما تاکید کردند که آنها با تمام چالش های امنیتی در روند انتخابات سهم خواهند گرفت .

عبدالخالق حسینی یکی از شنونده ها که از ولایت کندهار به برنامه تماس گرفته بود گفت " در برخی از ولایت های جنوب و جنوب غرب افغانستان حتی در 5 کیلومتر دور تر از مراکز ولسوالی ها مردم بدلیل تهدید های امنیتی نمیتوانند کارت رای دهی را با خود حمل کنند چی رسد که عملاً در پروسه انتخابات سهیم شوند".

تنها جدیت بحث امنیتی موضوع اساسی نگرانی های مردم از نقطه های عدم شفافیت انتخابات نیست بلکه تلاش های عمدی در ایجاد تقلب و تزویر آرای مردم به نفع برخی نامزدان مشخص ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز در اهرم شک و تردید های دید و قضاوت مردم قرار دارد .

با اینکه نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مثل سالهای گذشته باز هم بر توانمندی های تخنیکی و حرفه یی کمیسیون انتخابات در برگزاری شفاف انتخابات سال آینده در این کشور تاکید میکند اما زمان ،تعین کننده مسیر درست و یا ناقص این فرایند در افغانستان خواهد بود.
  • 16x9 Image

    محمد نصیر فیاض

    محمد نصیر فیاض بیشتر از ۱۲ سال با رسانه های افغانستان کار کرده است. تمرکز کاری او روی خبرنگاری تحقیقاتی است. محمد نصیر فیاض فارغ از پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، سند فراغت حاصل کرده است.
XS
SM
MD
LG