لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: موافقتنامه امنیتی باید تا چند هفته امضا شود


رئیس جمهور اوباما قرار است امروز سه شنبه با رهبران ارشد وزارت دفاع ملاقات کرده و وضعیت افغانستان را مورد بحث قرار دهد. این ملاقات در حالی صورت می گیرد که مقامات امریکایی از رئیس جمهور کرزی می خواهند تا توافقنامۀ دو جانبۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن را امضا کند.

مقامات وزارت دفاع ایالات متحده در تلاش اند تا پیش از نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو که قرار است در ماه مارچ در بروکسل برگزار شود، مسألۀ چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، بین ایالات متحده و افغانستان حل شده باشد. اما رئیس جمهور کرزی تا کنون دراین مورد انعطاف نشان نداده است.

جنرال جوزف دنفورد ، که فرماندهی نیروهای بین المللی درافغانستان را عهده دار است درهمین هفته در واشنگتن است و قرار است در این نشست حضور داشته باشد.این دومین نشست مهم آقای اوباما در مورد افغانستان خواهد بود وی درهفته های اخیر با شورای امنیت ملی خود نیزملاقات کرد درمورد مسائل اواسط ماه جنوری دیدار داشت.جی کارنی ، سخنگوی قصر سفید به خبرنگاران به روز دوشنبه گفت که موافقتنامه دوجانبه امنیتی باید درطی چند هفته به امضا برسد نه در ظرف چند ماه.

وی علاوه کرد که امضای موافقتنامه نمیتواند برای مدت طولانی منتظر بماند ، زیرا متحدان در ناتو و فرماندهان نظامی امریکا میخواهند طرحهای خود را رویدست گیرند. این مسئله پچیده است و بدون امضای توافقنامه نیروهای ایالات متحده نمیتواند فراتر از سال دو هزار و چهارده باقی بماند.

از سوی دیگر آندری فو راسموسن منشی عمومی ناتو می گوید ، او مطمئن است که افغانستان بلاخره توافقنامه امنیتی با نیروهای ناتو را به امضا خواهد رساند و ناتو بازهم وقت برای برنامه ریزی مأموریت های پس از سال دو هزار و چهارده خواهد داشت.

آندری فو راسموسن منشی عمومی ناتو با دیوید کامرون صدراعظم برتانیه دیروز در مورد آمادگی نشست ناتو در ماه سپتمبر ملاقات کرد.پس از نشست خود، راسموسن به خبرنگاران در مورد یک پیمان امنیتی ممکن با افغانستان صحبت نموده گفت:" موضوع مهم دیگر این است که ما پس از سال دو هزار و چهارده در افغانستان حضور نخواهیم داشت و ما باید مسائل مالی را اگر امضای موافقتنامه صورت نمیگیرد مد نظر گیریم که در آن صورت حکومت افغانستان قادر به پرداخت معاش نیروهای امنیتی افغانستان نخواهد بود و این یک آزمون بزرگ فرا راه افغانستان خواهد بود."


ایالات متحده و ناتو هردو گفته اند که آنها ممکن است مجبور به خروج نیروهای خود از افغانستان به طور کامل در پایان امسال گردند، مگر اینکه به زودی موافقتنامه به امضا برسد. راسموسن اذعان کرد که عدم قاطعیت درین مسئله برنامه ریزی را برای ناتو دشوار میسازد.

راسموسن به روز شنبه گفت او انتظار ندارد کرزی حاضر به امضای پیمان ایالات متحده و یک موافقتنامه مشابه آن در مورد نیروها ی ناتو باشد در عوض، او بر این باوراست که آقای کرزی می خواهد این موضوع را به رئیس جمهور منتخب و پس از انتخابات ماه اپریل موکول سازد. نیروی تحت رهبری ناتو در حال حاضر در حدود پنجاه و هفت هزار سرباز در افغانستان دارد که دو بر سوم آنها را سربازان امریکا تشکیل میدهد.
XS
SM
MD
LG