لینک های دسترسی

Breaking News

فهرست کشور های دارای ازادی مطبوعات به نشر رسید


رده بندی تازۀ آزادی مطبوعات در جهان از سوی گزارشگران بدون مرز، بیانگر کاهش مهم در وضعیت آزادی اطلاع رسانی در کشور های شرق میانه، افریقا و آسیا میباشد.

در این گزارش آمده است که در این مناطق، آزادی مطبوعات به گونۀ شدید سرکوب میگردد. گروه مدافع حقوق ژورنالیزم میگوید در ایالات متحده نیز آزادی مطبوعات تقلیل یافته است. جدول جهانی آزادی مطبوعات که در سال ٢٠١۴ منتشر گردیده بیانگر تاثیر منفی درگیری بر آزادی مطبوعات و فعالان رسانه ها است.

آسیا
افغانستان با وجود ادامه خشونت علیه خبرنگاران و به ویژه زنان خبرنگار در ردۀ ١٢٨ قرار دارد، اما وضعیت کلی آزادی اطلاع رسانی، در افغانستان نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.
تاجکستان با پوشش کمپاین انتخابات سال گذشته در انکشور که به نفع امام علی رحمانوف رقم خورد، در رده ١١٥ قرار دارد. اقای رحمانوف بیش از بیست کشور را رهبری میکند. در این اواخر محدویتهای خودسرانه و غیرقانونی اطلاعات مستقل انترنت به یک روال عادی مبدل شده است.
ایران به دلیل اضافه شدن یک کشور به رده بندی امسال یک پله بالاتر رفته و در رده ١٧٣ قرار گرفته است. وضعیت آزادی اطلاع رسانی در ایران نسبت به سال پیشین تغییر چندانی نکرده است. در سال ٢٠١٣ هشت خبرنگار و یک کارمند مطبوعات در هند کشته شدند که یک شمار بی سابقه در این کشور شمرده میشود.
سال ٢٠١٣ برای آزادی مطبوعات در بنگله دیش یک سال ترسناک بود. بلاگ نویسان مستقل به خصوص خبرنگارانیکه محاکمه رهبران سابق سیاسی متهم به جرایم جنگی در سال ١٩٧١ در ان کشور را تحت پوشش قرار میدادند مورد حملات روحی قرار میگرفتند.
عین فقدان علاقه در ارائه عدالت در پاکستان نیز محسوس میشود جایکه در آن حکومت نه تنها در برابر طالبان، جهادی ها و دیگر گروه های مسلح و همچنین دستگاه نظامی، که ناظران بین المللی انرا "حکومت در بین حکومت" توصیف میکند ناتوان به نظر میرسد. هفت خبرنگار در ارتباط به وظیفه شان در سال ٢٠١٣ در پاکستان کشته شدند.

در رده بندی سالانه گزارشگران بدون مرز بر فکتور های مانند استقلالیت مطبوعات و سطح سو استفاده نیز نظر افگنده شده است. گروه گزارشگران بدون مرز میگود؛ در ویتنام تلاش حکومت بر سرنگونی بلاگ نویسان و رسانه های اجتماعی نقش را در تقلیل رده بندی این کشور ایفا کرده است. هونگ نیگین از نهاد جوانان برای دموکراسی ویتنام میگوید:

"مشکل مطبوعات اجتماعی اینست که برای حکومت دشوار است کنترول کند که مردم در مورد چه صحبت میکنند. به همین خاطر توجه زیاد حکومت ویتنام بر محدود کردن ازادی اطلاعات در انترنت متمرکز است."

شرق میانه
گزارشگران بدون مرز میگویند در سومین سال نبرد مسلحانه میان حکومت و مخالفین در سوریه برای خبرنگاران یک محل خطرناک گردیده است. دالفین هالگند رئیس گزارشگران بدون مرز ایالات متحده امریکا میگوید سوریه در میان ١٨٠ کشور در رده اخری قرار دارد.

"باید به یاد داشته باشید که در سوریه از زمان اعاز جنگ در ماه مارچ سال ٢٠١١ بیش از ١٣٠ نفریکه خبر فراهم میکردند کشته شده اند. ۴٥ نفر از سال گذشته به اینسو کشته شده اند. بر علاوه این ١٦ خبرنگار خارجی و ٢٦ تهیه کنند خبر در حال حاضر زندانی، ربوده یا لادرک میباشند."

به قدرت رسیدن اخوان المسلمین، در مصر در تابستان سال گذشته، همراه با در پیش گرفتن تمهیداتی از سوی آنها برای افزایش فشارها علیه خبرنگاران و یک سال بعد سرنگونی اخوان المسلمین از سوی اردو مصر، مشکلاتی است که گریبانگیر خبر‌نگاران مصری شده است. آنها خبرنگاران شبکه های خبری بین المللی را حتی از امارات متحده عربی وکشورهای منطقه به جرم داشتن ارتباط با اخوان المسلمین متهم، بازداشت، محاکمه و زندانی کرده اند.

امریکا
گزارشگران بدون مرز میفزایند تعقیب حکومت ایالات متحده برای افشاگران نقش را در رده بندی این کشور در این جدول ایفا کرده است. این گزارش به بردلی مننگ تحلیلگر سابق استخبارات اردو امریکا اشاره میکنده که به جرم افشای اسناد محرم به ویکی لیکس به ٣٥ سال حبس محکوم گردید. جمیز رایزن یک گزارشگر تحقیقاتی در روزنامه نیویارک تایمز میگوید:

"فکر میکنم سرکوبی خبرنگاران، افشاگران و مساعی حکومت و دستگاه امنیت ملی که به منظور اطلاعات که رساندن اطلاعات به مردم را محدود میسازد."

افریقا
سقوط مالی و جمهوری افریقای مرکزی تصویری دیگر از همان رابطه منفی میان جنگ و آزادی اطلاع رسانی را نشان میدهد. خانم هالگند با اشاره به ملیشه های کانگو و گروه های مرتبط به القاعده الشباب در سومالیا میگوید:

"مرام ما اینست که گروههای غیر وابسته به حکومت منبع اصلی خشونت علیه مطبوعات اند. چنین موارد در اکثر کشورهای افریقای وجود دارد."

گزارشگران بدون مرز می گویند در میان سایر کشورها، افریقای جنوبی در سال گذشته پیشرفتهای را به سوی آزادی مطبوعات بدست اورده است.
XS
SM
MD
LG