لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات تحریک طالبان با نمایندگان حکومت پاکستان


مذاکرات تحریک طالبان با نمایندگان حکومت پاکستان
مذاکرات تحریک طالبان با نمایندگان حکومت پاکستان

گروهی به نمایندگی از حکومت پاکستان عازم یک محل مخفی در شمال غرب پاکستان به منظور مذاکره مستقیم با طالبان شدند.

طالبان برای احیای روند مذاکرات متوقف شده میان تحریک طالبان و مذاکره کنندگان حکومت پاکستان ، آتش بس را به تاریخ اول ماه مارچ اعلام کرده بود ند. اکنون گزارشات حاکیست که گروه مذاکره کنندگان حکومت با طالبان دریک محل نا مشخص برای مذاکره رفته اند.

تحلیلگران میگویند دولت در تلاش آن است تا صداقت طالبان در مذاکرات را تحت آزمون قرار دهد که نتیجه مثبت آن به منظور افزایش اعتماد متقابل می باشد.

به گفته ابراهیم خان ، که از تحریک طالبان نمایندگی میکند ، قرار بود بحث رویا رویی امروز چهارشنبه دریک محل نا مشخص در شمال غرب منطقه قبایلی هم مرز با افغانستان صورت گیرد.
ابراهیم خان گفته است که تیم پاکستان ، به رهبری حبیب الله خان ختک ، در یک هلیکوپتر به محلی که وی آنرا حوزۀ صلح خوانده است به منظوراین مذاکره رفته اند.

نمایندۀ طالبان پاکستانی به روز سه شنبه گفته بود : ادامه ای آتش بس یک ماهه که در هفته آینده به پایان میرسد ، اولویت دور بعدی مذاکرات بین تحریک طالبان و حکومت پاکستان را تشکیل میدهد.

محمد ابراهیم عضو تحریک طالبان پاکستان طی صحبت تیلفونی گفته است:
<اگر روند مذاکرات نتواند در عرض چند روز به پایان برسد ، و برای بیشتر از چند معطل شود، پس گزینه اولویت بعدی ما تمدید آتش بس خواهد بود. >

محمد امیر رانا رئیس انستیتوت مطالعات صلح پاکستان اظهار داشت:
>حکومت به برخی از تضمین ها نیاز دارد که آیا تحریک طالبان مایل به مذاکرات به طور صادقانه خواهند بود ، و آنها نیز چند شرط را نیز مطرح کرده بودند. من فکر نمی کنم این یک تقاضای غیر ممکن باشد و تحریک طالبان می توانید این سه نفر را در طول چند هفته آینده آزاد نماید. حکومت هیچ عملیاتی تصفیوی در منطقه قبایلی ننموده است. <

به گفته دولت پاکستان، این مذاکرات شامل تقاضای دولت برای آزادی سه تن ربوده شدگان توسط طالبان نیز خواهد بود ، از جمله اجمل خان محقق پاکستانی و سید علی حیدر گیلانی، فرزند یوسف رضا گیلانی صدراعظم سابق.

عبدالقادر بلوچ وزیرایالتی و سرحدات پاکستان حین سخنرانی در یک سیمینار منعقدۀ اسلام آباد گفت:
>طالبان حتی امروز هم داشتن نقشی را در آینده ای منطقه قبایلی تقاضا میکنند. آنچه که من درمدت هشت یا نه ماه به حیث وزیر اعلی منطقه آموخته و نتیجه گرفته ام اینست که من هیچ جایی برای آنها در آن جامعه پیدا نکرده ام.<

چند روز قبل نمایندگان حکومت پاکستان در مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی و سایر مقامات بلند رتبه آن کشور از اعلان آتش بس استقبال نموده و آنرا یک پیشرفت قابل ملاحظه خواندند.
اما مخالفین روند مذاکرات صلح با طالبان پاکستانی، حکومت را در مورد ادامه مذاکرات با یک گروه مخالف دولت، هشدارداد. اکنون.مذاکرات با تحریک طالبان بخشی از فشار حکومت نواز شریف صدراعظم پاکستان برای مذاکره صلح با طالبان است، تا شورش های خونین به پایان برسد که باعث قتل و کشتار هزاران نفردر سال های اخیر شده است .

تحلیلگران میگویند حکومت پاکستان به برخی از تضمین ها از سوی تحریک طالبان نیاز دارد که آیا مایل به مذاکرات به طور صادقانه خواهند بود یا خیر .

تحریک طالبان پاکستان یک ائتلاف شکننده از ده ها گروه شورشی با اهداف متفاوت است. کارشناسان می گویند با در نظرداشت چند دستگی تحریک طالبان پاکستان، تطبیق آتش بس توسط آن گروه دشوار به نظر می رسد.
مذاکرات مستقیم تحریک طالبان با نمایندگان حکومت پاکستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:38 0:00
XS
SM
MD
LG