لینک های دسترسی

Breaking News

واخان بدخشان، دومین پارک ملی افغانستان


نمایی از زیبایی خیره کنندۀ بدخشان
نمایی از زیبایی خیره کنندۀ بدخشان
اداره ملی حفاظت از محیط زیست همراه با وزارت زراعت و مالداری و وزارت اطلاعات و فرهنگ، ولسوالی واخان ولایت بدخشان را به عنوان دومین پارک ملی افغانستان اعلام کردند.

مصطفی ظاهر، رئیس عمومی اداره ملی حفاظت از محیط زیست گفت که واخان یکی از مناطق دست نخوردۀ دنیا است، از اینرو به منظور حفاظت و استفاده درست از منابع و مناظر طبیعی، این منطقه به عنوان دومین پارک ملی افغانستان اعلام می شود.

پیشتر از این، بامیان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی به عنوان نخستین پارک ملی افغانستان اعلام شده بود.

واخان، پامیر های کوچک و بزرگ، کوه نه شاخ، بلند ترین قلۀ افغانستان با ارتفاع ۷۸۹۲ متر و یخچال های طبیعی را که سرچشمۀ رود آمو است، در خود جا داده است.

محمد آصف رحیمی، وزیر زراعت و مالداری افغانستان گفت که به منظور حفاظت و پایداری منابع طبیعی و بلندبردن معیشت مردم محل، سرمایه گذاری صورت خواهد گرفت.

آقای رحیمی ابراز خوشبینی کرد که اعلان شدن واخان به عنوان دومین پارک ملی، آغازگر تحول خوب برای مردم بدخشان، به ویژه ساکنان واخی و قرغیز آن منطقه باشد.
مارکوپولو یکی دیگر از نادرات بدخشان
مارکوپولو یکی دیگر از نادرات بدخشان

حیوانات نادر و کمیاب مانند مارکوپولو، پلنگ برفی، بز اوریال وغیره که نسل برخی از این جانوران در حال انقراض است، از ویژگی های دیگری است که به واخان از رهگذر محیط زیست ارزش بیشتر می دهد. با این انکشاف جدید، شکار این حیوانات در واخان منع می شود.

غلام نبی فراهی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان این اقدام را گام مثبت برای رشد صنعت سیاحت در افغانستان خواند. آقای فراهی گفت که واخان و پامیر پیش از این نیز ساحۀ جذاب برای سیاحین خارجی بود.

آقای فراهی افزود که مبدل شدن واخان به یک پارک ملی، با افزایش سرمایه گذاری در منطقه و رشد سیاحت که هر دو مایۀ ایجاد شغل اند، تاثیرات مستقیم در زندگی مردم محل خواهد داشت.

گروه های اقلیت نژادی واخی و قرغیز در واخان از طریق زراعت و مالداری به گونۀ بسیار ابتدایی زندگی کرده و از داشتن امکانات رفاهی چون شفاخانه و مکتب محروم اند.

واخی ها و قرغیر ها از سالیان سال در واخان زندگی کرده و فرهنگ مستقل و منحصر به خود را سینه به سینه از یک نسل به نسل دیگر انتقال داده اند.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG