لینک های دسترسی

Breaking News

انقسام طالبان پاکستانی پیرامون مذاکره با حکومت


طالبان پاکستان پیرامون مذاکره با حکومت با هم درگیر شده اند
طالبان پاکستان پیرامون مذاکره با حکومت با هم درگیر شده اند
مقام های پاکستانی میگویند که قوماندان طالبان پاکستانی روی انجام مذاکره با حکومت آن کشور منقسم شده اند.
این درحالیست که مبارزه برای قدرت میان این قوماندانان در چند هفته گذشته با کشته شدن ده ها تن از جنگجویان در امتداد مرز آنکشور با افغانستان خشونت بار شده است.

هنوز روشن نیست که این درگیری ها در بین طالبان پاکستانی، شورش ها برای بی ثبات سازی پاکستان را تصعیف کرده باشد، اما ادارات امنیتی آنکشور امیدوار اند که این خونریزی را به نفع خود تمام کنند.

خشونت ها بین مردان رقیب در قبیله مهسود جریان دارد که یکی از قبایل پشتون مستقر در امتداد سرحد با افغانستان میباشد که نسل در نسل برای مستقل بودن خود با دیگران جنگیده و در بسا موارد در بین خود نیز دشمنی داشته اند.

طالبان پاکستانی که مجموعی از اتحاد شکننده بین گروه های تندرو میباشد، بیشتر برخاسته ازجوامع پشتون بوده و سالهاست برای انفاذ قوانین سخت گیرانه اسلامی در مناطق قبایلی، با حکومت پاکستان در جنگ میباشند.

رقبای قبیله مهسود در وزیرستان جنوبی، در یک جانب قوماندان سجنا خان قرار دارد که بیش از سی سال عمر داشته و به عنوان میانجی بین طالبان در کراچی کار میکند و کنترول پر سود اخاذی را بر عهده دارد.

سجنا طرفدار مذاکره با حکومت نواز شریف است.اما رقیب در تناسب با شهریار مهسود کاملاً مخالف مذاکره با حکومت پاکستان بوده که در ماه فبروری آغاز شد.
یکی از قوماندان های او میگوید که با وجود ادامه مذاکرات، و حتی در صورت عقد قرارداد صلح، حملات ادامه خواهد داشت.

این قوماندان به خبرگزاری رویترز گفت که ۲۰ جنگجویی مرتبط به سجنا را هفته گذشته در یک کمپ تمرینی در وزیرستان جنوبی کشته اند.

مهسود در این اواخر از افغانستان، دوباره به پاکستان برگشت. او از سالهای متمادی بخاطر مخالفت اش با رهبران طالبان در تبعید به سر میبرد.

مهسود ادعا میکند که بخاطر اینکه از یک خانواده سرشناس است باید رهبر باشد.

عدم یک پارچگی طالبان

تحلیل گران میگویند جنگ های جاری، دشواری مذاکره در مورد معامله صلح را با تندروانی که زیر چتر یک قومانده واحد نمی باشند، برجسته میسازد.

احمد رشید، نویسنده پاکستانی میگوید که طبان پاکستانی، مانند طالبان افغان نیستند. آنها یک ائتلاف شکنندِ را تشکیل داده اند که یک مرکز قومانده واحد ندارد.

او می افزاید:"معلوم نیست ما با کی صحبت میکنیم و این سوال را نواز شریف هیچگاه پاسخ نداده است."

طلعت مسعود تحلیل گر امور امنیتی میگوید که حکومت میخواهد از رقابت های خشونت بار بین این گروه ها سود ببرد اما باید محتاطانه عمل کند.

او می افزاید:" این سیاست حکومت ملکی پاکستان است که آنها باید به جان هم افتند. اما اگر یکی از آنها برنده شود، آن گروه قویتر و خطرناک تر ظهور خواهد کرد."

یک تحلیلگر دیگر که با شورشیان در تماس است میگوید که حکومت میخواهد از این خصومت ها استفاده کرده و برای سجنا پیام فرستاده که به سربازان حکومت حمله نکند. اما تا به حال جوابی از سجنا دریافت نکرده است.

شاهد الله شاهد، سخنگوی طالبان پاکستانی به رسانه ها گفته است که تلاش ها برای مذاکره بین دو رقیب جریان دارد.
XS
SM
MD
LG