لینک های دسترسی

Breaking News

دابنز: تندروان نباید ابزارسیاسی کشور های منطقه باشند


جیمز دابنز گفت که امریکا آماده است در مبارزه با شورشگری مرزی با کابل و اسلام آباد کمک کند
جیمز دابنز گفت که امریکا آماده است در مبارزه با شورشگری مرزی با کابل و اسلام آباد کمک کند
ایالات متحده امریکا از افغانستان و پاکستان خواست تا همکاری های مرزی را برای مبارزه با افراطگرایی افزایش دهند.

جیمز دابنز، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، در جریان سفرش به پاکستان با رهبران سیاسی و نظامی آن کشور در رابطه به مساعی اسلام آباد در مبارزه با تندروان و سهم گیری آن کشور در مبارزات قوای بین المللی به رهبری امریکا به هدف با ثبات سازی افغانستان، صحبت کرد.

آقای دابنز گفت:"ما از مساعی پاکستان برای تنفیذ قانون در آن کشور و برای محو خشونت های افراط گرایان، نه تنها افراط گرایان خشنی که پاکستان راهدف قرار میدهند، بلکه افراط گرایانی که از پاکستان علیه افغانستان استفاده میکنند،حمایت میکنیم."

او افزود که آنها باور دارند که حکومت نواز شریف و اردوی پاکستان برای کاهش و در نهایت محو این نوع دهشت افگنی متعهد میباشند و این امر، بر آینده افغانستان، تاثیری مثبتی خواهد داشت.

اتهامات حمایت از شورشگری

پاکستان از دیر زمانی به حمایت از شورشگری طالبان در افغانستان متهم است.
مقامات افغان بکرات گفته اند که پاکستان به افراطگرایان اجازه می دهد تا با استفاده از خاک آن کشور برای حملات مرزی استفاده کنند. اما اخیراً اسلام آباد مقامات افغان را متهم کرده است که به جنگجویان پاکستانی پناه می دهند و به آنها در انجام حملات در داخل پاکستان کمک می کنند.

آقای دابنز پذیرفت که افراطگرایی سرحدی مشکل دوجانبه است. او گفت که ایالات متحده امریکا آماده است با هر دو کشور در رسیدگی به این معضل کمک کند. اما او اسلام آباد و کابل تقاضا کرد که رسماً از تندروان حمایت نکنند.

او افزود:"تمام کشور های منطقه باید از تندروان به مثابۀ ابراز سیاسی استفاده نکنند، این ستراتیژی سرطانی را در جوامع ایجاد کرده، به ویژۀ در جامعه پاکستان که اکنون موجودیت واقعی حکومت و نهادهای دموکراتیک آن کشور را تهدید میکند."

آقای دابنز به بی میلی افغانستان در شناسایی رسمی سرحد ۲۵۰۰ کیلومتری با پاکستان بعنوان یک مرز بین المللی مستقیما اشاره نکرد اما گفت که در حالی که دو کشور رسیدگی به جنبه های قانونی این مساله را به آینده موکول می کنند، کابل باید آمادۀ مذاکره با اسلام آباد باشد و راه بهتری را برای تردد مرزی پیدا کنند که مانع فعالیت تندروان شود.

روابط آیندۀ افغانستان

فرستاده ویژۀ ایالات متحده گفت که مناسبات پاکستان با افغانستان از زمان روی کار آمدن نواز شریف بهتر شده است. او افزود که انتقادات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، عامل کشیدگی ها بین دو کشور بوده است.

او گفت:"به نظرم هر دو کاندیدای برجسته ریاست جمهوری افغانستان - عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی - گرچه پیش از اعلام نهایی نتایج انتخابات نباید قبل از وقت صحبت کرد، خواستار روابط بهتر با ایالات متحده و بهبود روابط با پاکستان اند."

جیمز دابنز، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، اهمیت نقش پاکستان در پیشبرد روند صلح و مصالحه با طالبان افغان را برجسته ساخته، افزود که طالبان مایل نیستند با رهبری فعلی افغانستان ملاقات کنند.

اما او گفت امریکا امیدوار است پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کاهش حضور غرب در افغانستان، آنها مجبور شوند در موقف خود تجدید نظر کنند و در مورد مذاکره با دولت آینده تصمیم گیرند.
XS
SM
MD
LG