لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: چین دوست ملت افغانستان است


نشست اعضای سازمان همکاری های متقابل و تدابیر اعتماد سازی اسیا یا سیکا در حالی امروز سه شنبه در شانگای اغاز گردید که موضوعات امنیت، مبارزه با دهشت افگنی در منطقه و بهبود اقتصاد از طریق همکاری های میان کشور های عضو این سازمان، بخشی از موضوعات مورد بحث این نشست میباشد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در عصر دیروز یکشنبه با هیات همراهش برای شرکت در چهارمین نشست سیکا، به شانگای رسید، اقای کرزی در مصاحبه یی به زبان پشتو با رادیو بین المللی پین بیان داشت که حکومت افغانستان روابط خود را با چین گسترش خواهد داد.

رئیس جمهور کرزی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد احیای راه ابریشم گفت که از پیشنهاد حکومت چین برای احیای راه ابریشم حمایت می کند و افغانستان از این راه منفعت های زیادی را نصیب خواهد شد.

اقای کرزی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد روابط افغانستان و امریکا بیان داشت که خواهان روابط خوب با امریکاست، روابطی که بر منافع افغانستان و امریکا بنا یافته باشد و رابطه ای که باعث نابودی دهشت افگنی و افراطیت گردیده و افغانستان و منطقه در اثر آن به آرامش برسند.

در عین زمان اقای کرزی در این مصاحبه تاکید ورزید که که با امضای موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و امریکا، منطقه باید احساس نا آرامی و خطر نکند.


رئیس جمهور افغانستان در نشست سیکا شرکت نمود
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:04 0:00
در عین زمان، در حاشیه این نشست دو روزه انتظار میرود که رهبران چین و روسیه نیز ملاقات کنند، این در حالیست که از زمان اغاز کار شی جینگ پینگ، رئیس جمهور چین، روابط میان مسکو و بیجینگ تقویت یافته است.

در ملاقات این هفته میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و اقای شی در شانگای، انتظار میرود که یک معامله سی ساله روی گاز به امضا برسد.


در زمره دیگر روسای کشور های عضو این سازمان، ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان نیز در میان حاضرین است و بیان داشت که اسیا با ازمون دهشت افگنی و افراط گرایی مواجه است و کشور های عضو سیکا منسجمانه میتوانند با این معضلات برخورد کنند. در این نشست رهبران ایالات متحده و جاپان حضور ندارند ولی ناظرینی را برای شرکت در ان ارسال داشته اند.
  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG