لینک های دسترسی

Breaking News

آگاهان: ایران در تلاش نفوذ سیاسی در بامیان است


مقامات محلی: ایرانی ها اجازه هیچ گونه کار جانبی را در بامیان ندارند.
مقامات محلی: ایرانی ها اجازه هیچ گونه کار جانبی را در بامیان ندارند.
آگاهان می گویند که ایران تلاش دارد در قالب پروژه های انکشافی در بامیان، نفوذ سیاسی خود را ددر آن ولایت وستعت بخشد.

این آگاهان می گویند که ایجاد شفاخانه حوزه یی ۱۲۰ بستر تحت نام" شفاخانه حوزه یی امام خمینی" درمرکز بامیان، این نگرانی را ایجاد کرده است که تهران بااستفاده از خدمات صحی، قصد دارد فعالیت های فرهنگی وسیاسی خود را در آن ولایت پیاده کند.

کار اعمار آن شفاخانه به دلایل مختلف از جمله عدم موافقه حبیبه سرابی والی سابق بامیان، نزدیک به سه سال به تأخیر افتاد، اما اکنون براساس توافق وزارت صحت عامه افغانستان و سفارت ایران درکابل، قرار است کار آن شفاخانه به زودی آغاز شود.

خیرالله حمیدی آگاه امور می گوید که عملکرد جمهوری اسلامی ایران درگذشته برای مردم بامیان و مناطق مرکزی "یک عملکرد جالب نبوده و مردم این ولایت خاطره چندان خوش از ایران ندارند".

آقای خیر الله به این باور است که بطی بودن روند اعمار پروژه های ایران در بامیان این گمانه زنی ها را ایجاد می کند که آن کشور می خواهد در قالب برنامه های انکشافی و فرهنگی نفوذ سیاسی خود را در بامیان وسعت می بخشد.

گفته می شود که به دلیل عدم اعتماد و باورمندی مردم بامیان در قبال عملکرد گذشتۀ ایرانی ها در بامیان؛ تهران - با وجود تلاش های پی هم – در دوازده سال گذشته موفق به ایجاد قنسولگری خود در آن ولایت نشده است.

سه سال پیش، نیز دفتری تحت نام "کمیتۀ امداد امام خمینی" در داخل پوهنتون بامیان به فعالیت آغاز کرد که بعد ازمدت کوتاهی با مخالفت شماری از دانش آموزان آن پوهنتون مواجه شد و به مسدودی دفتر انجامید.

پنجاه سال ارایۀ خدمات صحی

امیر شریف یکی از استادان پوهنتون بامیان می گوید" انتظار مردم افغانستان ازکشورهای همسایه به ویژه ایران وپاکستان این است که در قالب پروژه های بشر دوستانه، اهداف دیگری را تعقیب نکنند."

آقای شریف به این باور است که ممکن کشورهای همسایه به ویژه "ایران اهدافی در این زمینه داشته باشد ولی اولتر از همه دولت افغانستان مسؤول است تا جلو برنامه های جانبی را درزمینه هایی بگیرد که قرار داد نشده است."

اما مسئولان اداره صحت عامه بامیان می گویند که سفارت ایران در کابل، به وزارت صحت عامه افغانستان گفته بود که شفاخانه حوزه یی، پنجاه سال خدمات صحی را ارائه خواهد کرد که به گفتۀ مقامات همین امر باعث تاخیر در روند اعمار شفاخانه شده بود.

اما داکتر ریحانه حیدری رییس صحت عامه بامیان به رادیوآشنا صدای امریکا گفت که پیشنهاد قبلی سفارت ایران مبنی بر ارائه خدمات صحی درازمدت رد شده و "قرار است کار آن شفاخانه به زودی از سوی ایران آغاز شود که پس از ایجاد آن تنها پنج سال ایرانی ها خدمات صحی را ارائه خواهند کرد و پس از آن شفاخانه به دولت افغانستان تعلق می گیرد."

مقامهای حکومت محلی بامیان می گویند که براساس قرارداد بین افغانستان و ایران، ایرانی ها اجازه هیچ گونه کار جانبی را در بامیان ندارند.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان می گوید که از این ناحیه کدام نگرانی ندارند "زیرا هر دو کشور براساس قرار داد عمل خواهد کرد و ایرانی ها تنها موظف به ارائه خدمات صحی می باشند."

آن شفاخانه با هزینۀ ۲۰ میلیون دالر امریکایی از کمک های ایران، درمرکز ولایت بامیان ساخته خواهد شد
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG