لینک های دسترسی

Breaking News

داودزی: متقلبین را افشا میکنیم


محمد عمر داودزی وزیر امور داخله
محمد عمر داودزی وزیر امور داخله
محمد عمر داودزی، وزیر امور داخله افغانستان میگوید که در این دور انتخابات ریاست جمهوری، تلاش مینمایند تا مانع تقلب در روز رای دهی گردند.

آقای داود زی، که در یک نشست خبری درمورد آمادگیهای انتخاباتی سخن میگفت از نیروهای امنیتی به خصوص پولیس خواست که بی طرفی خود را انتخابات حفظ کنند.

وی گفت "کسانی را که تقلب میکنندافشا ورسوا میکنیم وتوصیه من به نهاد های امنیتی وسایر افراد اینست که اگر اراده تقلب دارند،اراده خود را تغییر بدهند که ناکام میشوند."

آقای داودزی، خاطر نشان ساخت که متقلبین نسبت به دور قبلی بیشتر شناسایی خواهند شد واز نیروهای امنیتی خواست در جاهاییکه با تقلب روبرو میشوند،آنرا مطبوعاتی بسازند تا همه مردم بدانند که کی تقلب مینماید.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیزاز مقامات حکومتی ودولتی وکارمندان آنها خواست تا در امور انتخابات مداخله ننمایند وگفت که اگر مداخله نمایند اینبار از دید کارمندان انتخاباتی،ناظرین ورسانه ها دور نخواهند بود ودر صورت مداخله این کمیسیون آنرا جدا بررسی خواهد نمود.

وی افزود که فرامین رئیس جمهور باید توسط همه رعایت گردد وهیچگاهی به نفع ویا ضرر کدام نامزد عملی را انجام ندهند.

آقای نور، از ریاست جمهوری نیز خواست تا فرامین را که درمورد عدم مداخله کارمندان دولتی وامنیتی صادر نموده است،برای تطبیق آن زمینه سازی کند واگر افرادی مداخله نمودند آنرا پیگیری نمایند.

نظارت ا ز انتخابات

آقای نور گفت که این کمیسیون برای تمام ناظرین،مشاهدین ورسانه ها زمینه نظارت از این پروسه را مهیا ساخته است.

وی افزود که هر دو نامزد ریاست جمهوری تا حال از جمله ۱۰۰ هزار کارت نظارت که اخذ نموده بودند،بیشتر از ۷۰ هزار آنرا دراین کمیسیون ثبت نموده اند.

وی ابراز امیدواری نمود که تا اخیر امروز ۳۰ هزار کارت باقیمانده در دفاتر ولایتی توسط تیم های انتخاباتی این نامزدان ثبت گردد.

به گفته نور،این کمیسیون برای مشاهدین بین المللی نزدیک به ۲۰۰۰ ،مشاهدین ملی۲۰ هزار،رسانه های داخلی۱۰۰۰،رسانه های خارجی بالاتر از ۵۰۰۰ و در مجموع برای ناظرین،مشاهدین ونماینده های رسانه ها نزدیک به 200 هزار کارت توزیع شده است.

این در حالیست که در دور گذشته بیشتر از ۳۰۰ هزار ناظر داخلی وخارجی کارت اخذ نموده بودند.

آغاز رای دهی

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که روند رای دهی فردا به ساعت۷ صبح آغاز والی 4 عصر ادامه مییابد.

وی گفت که در سراسر کشور به تعداد ۶۳۶۵ مرکزرای دهی که شامل ۲۳۱۳۶ محل میشود،باز میباشد که از این جمله ۱۳۸۱۲محل برای مردان و9324 محل برای زنان میباشد.

به گفته آقای نور،در شهر های بزرگ تعداد محلات رای دهی افزایش یافته است.

وی اطمینان داد که اوراق رای دهی به صورت کافی در همه مراکز رای دهی موجود است واز مردم خواست در مراکزی که تراکم مردم زیاد است به مراکز همجوار آن مراجعه نمایند وبالای یک مرکز هجوم نیاورند.

به گفته سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات،تمام آمادگیها برای فردا گرفته شده است وانتقال مواد اساس در تمام ولسوالی ها تکمیل وامشب در مراکز نزدیک هم تکمیل میگردد.

در دور قبل یکی از چالشها در روز انتخابات کمبود اوراق رای دهی در برخی از محلات در چندین ولایت کشور بود.
XS
SM
MD
LG