لینک های دسترسی

Breaking News

نورستانی: اعلام نتایج قسمی به تاخیر افتاد


رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
قرار بود که امروز شنبه کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ۳۵ در صد قسمی را اعلام نماید.

اما احمد یوسف نورستانی، که در یک نشست خبری صحبت میکرد،گفت ک کمیسیون مستقل انتخابات برای اینکه روند جمع آوری نتایج به صورت دقیق صورت گیرد و هم چنان این کمیسیون نظر به شرایط بهتر دانست که نتایج قسمی را اعلام نکند.

اما وی روشن نساخت که چه زمانی نتایج قسمی اعلام میگردد.

قبلا این کمیسیون گفته بود که نتایج قسمی را در سه مرحله ۳۵،۷۵ و۱۰۰ درصد اعلام مینمایند.

نیکولاس هیسم معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان قبل از نشست خبری رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیز از تاخیر در اعلام نتایج قسمی خبر داد و تاخیر در اعلام نتایج قسمی را گامی به سوی اعتماد سازی خواند.

مطابق به تقویم انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات،نتایج ابتدایی ریاست جمهوری را به تاریخ ۱۱سرطان ونتایج نهایی را به تاریخ ۳۱ سرطان اعلام خواهد نمود.

یوناما در حل تنش های انتخاباتی کمک میکند

معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام نمود که این سازمان آماده دریافت راه حل برای تنش های انتخاباتی است.

نیکولاس هیسم معاون بخش امور سیاسی یوناما در یک نشست خبری گفت که سازمان ملل متحد برای ایجاد اعتماد میان طرف های انتخاباتی و کمیسیونهای انتخاباتی تلاش میکند.

وی افزود که برای ایفای نقش ملل متحد باید یک توافق نظر از سوی همه جوانب وجود داشته باشد واین نهاد تنها با پیشنهاد یک نامزد نمیتواند که در انتخابات مداخله نماید.

معاون فرستاده سرمنشی سازمان ملل متحد گفت "کار ما با هردو نامزد وکمیسیونها ادامه خواهد یافت ومیتواند که در راستای ایجاد اعتماد سازی کارخوبی باشد."

اما او ګفت که یگانه راه پیشرفت پروسه انتخابات است وهیچ راهی جز ادامه پروسه انتخابات وجود ندارد وسازمان ملل برای ایجاد اعتماد سازی میان طرفین کار میکند.

وی تاکید کرد که کمیسیون انتخابات باید پروسه انتخابات را به طور شفاف آن به پیش ببرد تا مردم افغانستان باور کنند که آرای شان حفاظت میشود وقناعت طرفین نیزدرآن حاصل گردد.

رئیس کمیسیون مستقل ا نتخابات در مورد میانجگری سازمان ملل متحد در امور انتخابات گفت که هنوز جزییات دراین مورد مشخص نیست.

آقای نورستانی افزود که امروز یا فردا دراین مورد با نماینده مللل متحد صحبت خواهد نمود و گفت " اگر ملل متحد به حیث ناظر از این روند نظارت میکند ما طرفدار شفافیت و عادلانه بودن انتخابات هستیم و از آن استقبال مینماییم."

معاون فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد بعد از آن در مورد انتخابات ابراز نظر نمود که عبدالله عبدالله یک تن از نامزدان ریاست جمهوری روز پنجشنبه هفته گذشته از این نهاد خواهان نظارت در روند انتخابات شد.

آقای عبدالله رابطه خود با کمیسیونهای انتخاباتی را به حالت تعلیق درآورد وگفت که هر گونه اجراات توسط این کمیسیونهای مورد قبول آنها نمیباشد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز بعد از این خواست داکترعبدالله گفت که نظارت سازمان ملل متحد رامی پذیرد ودراین مورد با هرد و نامزد در تماس است وهر راهی که به حل مساله انتخابات کمک کند،ازآن استقبال مینماید.

از سوی دیگر امروز هزار ها تن در چندین نقطه کابل به طرفداری از عبدالله عبدالله با برگزاری تظاهرات وراهپیمایی خواهان شفافیت در پروسه انتخابات شدند.

تظاهرات به خشونت کشانیده نشود

آقای نیکولاس هیسم تظاهرات مسالمت آمیز را حق مردم افغانستان دانست اما گفت که تظاهرات نباید به خشونت گراید وخشونت در تظاهرات پروسه را به عقب برمیگرداند وکار ایجاد اعتماد سازی را مشکل خواهد ساخت.

وی از نامزدان خواست تا از استعمال هر نوع کلماتی که باعث بیشتر شدن تشنجات میگردد،اجتناب نمایند ونامزدان جلو مسایل حساسیت برانگیز را بگیرند.

به گفته وی،دراین انتخابات به صورت وسیع نظارت از سوی نامزدان صورت گرفته اما به پروسه شکایات ونگرانی های که دراین مورد وجود دارد باید رسیدگی صورت گیرد.

وی درمورد قضیه امرخیل گفت "ما همیشه روی بیطرفی و جوابگویی کارمندان این نهاد ها تاکید کرده ایم و زمانی که نزاعی سر هم چو افراد ایجاد میشود باید پیش برد همچو مسایل به صورت قانونی باشد و هر تصمیمی که از سوی افغانها گرفته میشود ما به آن احترام میگذاریم ."

بیشتر از ۷ میلیون رای دهنده

در این نشست آقای نورستانی باز هم تاکید کرد که بیشتر از ۷میلیون تن در انتخابات دور دوم اشتراک نموده اند.

این درحالیست که ستاد انتخاباتي آقای عبدالله ادعا دارند که کمتر از ۷ میلیون در انتخابات رای داده اند.

وی گفت که تا حال خریطه های محافظتی از ۳۲ ولایت به مرکز جمع آوری نتایج به دفتر مرکزی این کمیسیون رسیده است و از دو ولایت دیگر تا فردا تکمیل میگردد
XS
SM
MD
LG