لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: تفتیش آرا روز شنبه دوباره آغاز میگردد


یان کوبش، نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان و احمدیوسف نورستانی، رییس عمومی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک درکابل گفتند که طرزالعمل برای ابطال آرا نهایی شد و پروسه تفتیش صد درصد آرا انتخابات دور دوم ریاست جمهوری که موقتا توقف کرده بود سر از روز شنبه مجددا شروع خواهد شد.

آقای کوبیش، درین نشست خبری بیشتر بر نهایی بودن و عدم گنجایش برتجدید نظرمجدد این طرزالعمل توافق شده یاد آوری نموده گفت " این طرح پیشنهادی سازمان ملل نتیجه تلاش آقای کریک جانس , رییس عمومی دارالانشاء سرمنشی ملل متحد در امور انتخابات است که دو هفته تمام را با رهبران هر دو ستاد و تیم های تخنیکی هر دوستاد سپری نموده است . این کارشیوه یا طرزالعمل مطابق بهترین تجارب بین المللی و بهترین تجارب سازمان ملل در امور انتخابات تهیه شده است . این مسوده نهایی است."

آقای کوبیش، که مدعی است، پروسه تفتیش آرا بر بنیاد بهترین تجارب بین المللی و تجارب سازمان ملل در عرصه انتخابات طرح و دیزاین شده است و بار بار تجدید نظر و آوردن تغییرات در طرزالعمل باعث کندی کار و طولانی شدن پروسه انتخابات میگردد که تاثیرات منفی بر وضعیت عمومی سیاسی و اقتصادی کشور دارد.

او گفت " هرگونه تغییر وارد کردن و نامشخص و مبهم ساختن اوضاع تاثیرات کلان منفی در وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به وجود می آورد . این وقت بسیار مهم و حساس است باید پروسه انتخابات به پایه تکمیل برسد و مراسم تحلیف رییس جمهور آینده هم باید بروقت برگزار شود."

آقای کوبش که بیشتر بر نهایی بودن مسوده طرزالعمل تاکید نموده گفت که تعداد کافی ناظرین بین المللی وجود دارد که با کمیسیون مستقل انتخابات، نماینده گان نامزدها و ناظرین نهادهای داخلی یکجا کار بکنند.

آقای کوبیش، تایید کرد که یکی از کارشناسان مشهور و عمده سازمان ملل - که درمسایل انتخابات تجارب کافی دارد – تا فردا به کابل میرسد تا با کمیسیون مستقل انتخابات کار بکند، این متخصص ملل متحد تا زمانی در کابل اقامت خواهد کرد که ضرورت به حضور وی، موجود باشد.

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات هم بر نهایی بودن این طرزالعمل توافق شده جدید درمورد چک لست و طرزالعمل ابطال آرا به رسانه ها معلومات داد.

او در پاسخ یک خبرنگار گفت " رهبران روی این مسوده ظرزالعمل موافقه کرده اند و تیم های تخنیکی هر دو ستاد انتخاباتی هم پس از انجام مذاکرات فراوان که با سازمان ملل داشتند , در اصول بصورت کامل موافقه کرده اند که این چک لست را قبول دارند و اکنون اینها مجبور و مکلف اند که این کارشیوه را بپذیرند ..."

آقای نورستانی در مورد ورود ناظران ناظران بیشتر امریکایی و کشورهای اروپایی به رسانه ها خبرداده گفت " ناظران امریکایی هم می آیند, و تیم های نظارتی از کشورهای اروپایی و امریکایی هم در راه اند , ممکن شماری از آن رسیده باشند و یا امروز و فردا خواهند رسید . "

بقول آقای نورستانی، این ها کسانی اند در بخش انتخابات تجاربی کافی دارند و در بسی ممالک انتخابات را نظارت کرده اند , خدا کند ورود این کارشناسان به افغانستان سبب شود تا پروسه تفتیش صد در صد آرا به خوبی پیش برود و بدون کدام مشکل و هیاهوی پروسه تکمیل گردد .

جاندان سپین غر، رییس موسسه غیرحکومتی انتخاباتی بنام ایوا، به این باور است که از طرزالعمل جدید که یوناما از توافق آن سخن میگوید، موضوع دیگر که همانا بخش سیاسی موافقتنامه است مهم است.

به گفته وی هرگاه در بخش موافقتنامه سیاسی پیشرفت صورت بگیرد در بخش تخنیکی کدام مشکل پیش نخواهد آمد . در غیر آن , هر لحظه این امکان وجود دارد که در هنگام تطبیق و اجرای موافقتنامه دشواری ها پیش بیاید و پروسه تفتیش که بخش تخنیکی موافقتنامه است به اشکال مواجه شود و متوقف شود .

انجینر نعیم اصغری، یک تن از مسولین فیفا، در مورد این پیشرفت جدید درعرصه انتخابات توضیحات داده گفت که این کارشیوه مطابق همان چک لست ١٦ گانه یی است که قبلا هر دو ستاد انتخاباتی بالای آن تفاهم و توافق داشتند، این بار فقط تشریح شده است که چگونه تحت چه شرایط آرا ابطال میشود و در مورد کارایی و موثریت این کارشیوه هنوز بسیار زود است که قضاوت کنیم که جوابگو است یا خیر؟

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG