لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدن بی پیشینه یک جنرال امریکایی در افغانستان


 تورن جنرال هَرولد گرین
تورن جنرال هَرولد گرین

جنرال هارولد گرین روز سه شنبه در یکی از مرگبار ترین حملات داخلی در میان صفوف نظامی در طول جنگ افغانستان، کشته شد. مقامات ایالات متحده گفتند که این جنرال امریکایی ۳۴ سال سابقۀ کاری داشته و یکی از افسران ارشد آیساف بود.

جنرال گرین پنجاه و پنج ساله بود، همسرش یک نظامی متقاعد است و او یک دختر و یک پسر دارد که در ایالت ویرجینیا زندگی میکنند.

در حملۀ یک فرد مسلح، ملبس به یونیفورم عساکر اردوی ملی علاوه بر کشته شدن جنرال امریکایی پانزده تن دیگر بشمول یک جنرال آلمانی و دو جنرال افغان مجروح شده اند. به گفته مقامات افغان، در جمله مجروحین هفت امریکایی و پنج بریتانیایی شامل است.

جنرال وانیتا چنگ، سخنگوی اردو در فالز چرچ، ایالت ویرجینیا، در خارج از منزل جنرال گرین از قول اعضای خانوادۀ این جنرال بیان داشت که "اردوی امریکا و دو کشور ایالات متحده و افغانستان، یک قهرمان را از دست دادند."

جنرال گرین که تخصص اش انجینیری بود، در اولین ماموریت نظامی خویش به منطقه جنگ، به سر میبرد و در پروسه آموزش اردوی افغان برای آمادگی شان پس از ترک نیرو های امریکا در پایان سال جاری کار می کرد. او معاون قوماندان ارشد در ماموریت مشترک انتقال امنیت به فرماندهی افغان ها بود.

یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده بیان داشت که این مرد مسلح با یک سلاح سبک بر سربازان خارجی شلیک کرد و اعلامیه وزارت دفاع افغانستان وی را یک دهشت افگن ملبس به یونیفورم اردو خطاب کرده است.

ولی، جنرال استفان گانیارد، یک پیلوت سابق و دستیار پیشین معین وزرات خارجه، واکنش متفاوتی داشت "این واقعه هر گونه اعتماد را در میان افغانها و مربیان ایالات متحده کاملا از بین می برد، این کار احتمالا داخلی و طرح شده توسط طالبان بود."

در عین زمان، جنرال جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع به خبرنگاران بیان داشت که چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده بعد از وقوع این واقعه از طریق تلیفون با جنرال جوزف دانفورد، قوماندان ارشد قوای ایالات متحده و ناتو در افغانستان صحبت کرد.

آقای کربی اضافه کرد که این واقعه تحت تحقیق مشترک مقامات افغان و نظامیان ائتلاف بین المللی قرار دارد که در حال ختم ماموریت خود در افغانستان هستند.

جنرال گرین، یکی از ارشد ترین مقام نظامی امریکاییست که بعد از واقعه یازدهم سپتمبر و جنگ در عراق و افغانستان و از زمان جنگ ویتنام در سالهای ۱۹۷۰، در یک ماموریت نظامی ایالات متحده جان خود را از دست میدهد.

در واکنش به این واقعه، ارگ ریاست جمهوری افغنستان با صدور اعلامیه یی این تهاجم را شدیداً تقیبیح کرد و آنرا کار دشمنان افغانستان برای مختل ساختن پروسه آموزش اردو و قوای امنیتی افغان خواند.

طبق این اعلامیه، این هیات که جنرال گرین در آن شامل بود، به این مرکز نظامی جهت آموزش قوای امنیتی افغانستان آمده بودند.

اقای هاورد باک، رئیس کمیته نظامی مجلس نماینده گان نیز در اعلامیه یی بیان داشت که از این واقعه متاثر شده است ولی از انجائیکه طالبان در مبارزه نظامی رو در رو علیه قوای افغان و ائتلاف ناکام مانده اند، به انجام حملات بزدلانه یی از این نوع روی می اورند، و این از شجاعت قوای ائتلاف و امریکایی نمایندگی میکند.

اقای هاورد روی یک موضوع عمده دیگر در این اعلامیه تاکید میکند و ان اینکه این واقعه از اهمیت موضوع ماموریت در افغنستان نمایندگی میکند وا ینکه نباید روی برخی تقسیم اوقات های سیاسی، عجولانه کار در ان کشور ناتمام گذاشته شود.

نیاز بازنگری

یک مقام پیشین سازمان پیمان اتلانتیک شمالی در افغانستان می‌گوید که کشته شدن یک مقام ارشد نظامی امریکا، فرماندهان نظامی امریکایی را وادار می‌سازد تا در مورد شرایط جلب و استخدام تازه نفس ها در صفوف قوای امنیتی افغانستان غور مجدد کنند.

حکمت چیتن، نمایندۀ پیشین ملکی ناتو در افغانستان به صدای امریکا گفت که هر چند شناسایی و دانستن در مورد تک تک تازه شمولان در صفوف امنیتی افغانستان دشوار است، باید شرایط جلب و جذب در صفوف قوای مسلح افغانستان بازنگری شود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که پس از سلسله حملات داخلی تقریباً دو سال پیش، نیروهای ائتلاف و افغان شماری از تدابیر و کار شیوه هایی را رویدست گرفتند که منتج به کاهش آنگونه حملات گردید و اکنون نیاز است چگونگی این حادثه نیز بررسی گردد.

جنرال محمد رفیع، وزیر دفاع پیشین افغانستان به رادیو آشنا گفت که روابط افغانستان با ایالات متحده به اندازۀ پخته شده که حادثۀ روز سه شنبه – باوجود آنکه بی‌پیشینه است – نخواهد منجر به گسستن آن گردد. این مقام پیشین نظامی افغانستان انگیزۀ حملۀ روز سه شنبه را به حلقات داخلی و بیرونی مخالف ثبات در افغانستان نسبت داد.

گروه طالبان با نشر خبرنامه یی از آن "سرباز افغان" تمجید کرده اند که هیأت خارجی را هدف گلوله باری قرار داده، اما مسئولیت حمله را به دوش نگرفته است.

XS
SM
MD
LG