لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله بار دیگر تاکید به جدا کردن آرای پاک از ناپاک کرد


تیم عبدالله عبدالله در همایشی تحت عنوان نشست مشورتی سران این تیم انتحاباتی در مورد روند تفتیش که باحضور عبدالله برگزار شده بود گفتند که نتیجه آرای تقلبی را نمی پذیرند و از آرای مردم دفاع مینمایند.

در این همایش طرفداران تیم عبدالله عبدالله گفتند که حکومت وحدت ملی را در صورتی می پذیرند که بر مبنای آرای پاک مردم باشد.

در این نشست عبدالله عبدالله گفت که تاکید اصلی این تیم دیروز، امروز و فردا به تفتیش آرای مردم وجدا کردن رای پاک از ناپاک بوده و است و در مذاکرات با وزیر خارجه امریکا نیز بیشتر تاکید روی روند تفتیش بوده است و هیچ حرفی پشت پرده وجود ندارد.

آقای عبدالله گفت "هر قدم روند تفتیش را نظارت میکنیم ودرنتیجه آن تصمیم میگیریم وهمین را دردفاع از حق مردم وحمایت ازرای مردم دانستیم ما از تفتیش هیچ امتیازی را نمیخواهیم فقط حق را میخواهیم."

او در حالیکه از ادامه روند تفتیش استقبال کرد اما گفت که مشکلاتی در این روند وجود دارد و در این شب و روز سوالاتی برای ناظرین این تیم از روند تفتیش پیدا شده که باید کمیسیون به آن پاسخ بدهد.

آقای عبدالله در مورد روند سیاسی گفت که گفتگو ها در روند سیاسی جریان دارد و این روند روند امتیاز خواهی نیست.

او افزود که در مورد پروسه سیاسی تیم آنها به این عقیده است که در مورد یک چهارچوبی به نتیجه برسند که مورد قبول همه باشد و این دو تیم در آینده برای خدمت به مردم و تحول در زندگی مردم کار میکنند.

آقای عبدالله گفت "اگر پروسه تفتیش است ویا پروسه سیاسی ما درآن خیر مردم وحق مردم را درنظر میگیریم وامروز نماینده های دوتیم با هم در گفتگو اند وکمیسیونها کار کردند ورهبران دو تیم انتخاباتی روز گذشته گفتگو کردند وبحثهای در دو روز آینده نیز خواهیم داشت."

او گفت " پروسه سیاسی یا مساله حکومت وحدت ملی را به خیر مردم میدانیم ودر آنجا در دفاع از حق شما قرار داریم وامتیار شخصی درمیان نیست ونتیجه انتخابات را تفتیش پاک تعین میکند."

استقبال تیم مقابل از سخنان عبدالله

فیض الله ذکی سخنگوی تیم اشرف غنی احمدزی لحظاتی بعد از سخنرانی آقای عبدالله در نشست خبری گفت مواردی را که آقای عبدالله در مورد روند تخنیکی یاد آوری نمودندعینا مواردی است که تیم آنها نیز به آن باور دارد.

او افزود که تیم آنها نیز معتقد است که ایجاد حکومت وحدت ملی صرفا پس از پایان موفقانه روند باز رسی آرا که باید به شکل شفاف ودقیق صورت بگیردوپس از اعلام نتایج نهایی که از مشروعیت کامل برخوردار خواهد بود، صورت گیرد.

آقای ذکی گفت "ما همانطوریکه در اعلامیه مشترک امضا شده بین هر دو نامزد انتخاباتی آمده و گفتگو های که در کمیسیون وحدت ملی بین نماینده های هردو تیم صورت گرفت، این تیم به این عقیده است که حکومت وحدت ملی براساس آرای پاک مردم، برمبنای قانون اساسی و اعلامیه مشترک امضا شده میان هر دو تیم، چهارچوب سیاسی ضمیمه آن وموافقتنامه سیاسی که در روز های نزدیک میان دو تیم امضا خواهد شد،به میان میاید."

سخنگوی تیم احمدزی از تعهد عبدالله عبدالله به ادامه روند سیاسی ابراز خوشی نموده و گفت که تیم آنها نیز تاکید به پابندی کامل خود در این روند میکند.

دیدار و گفتگوی دو نامزد

سخنگوی تیم آقای احمدزی در این نشست گفت که عصر روز گذشته دو نامزد با هم دیدار نمودند و بر علاوه مواردی سیاسی روند، در مورد وضعیت کنونی کشور نیز بحث نمودند و هر دو نامزد تاکید کردند که باید روند سیاسی و تخنیکی هر چه زودتر خاتمه یابد.

به گفته آقای ذکی، هر دو نامزد ریاست جمهوری در روز های نزدیک درمورد روند سیاسی نیز دیدار و گفتگو خواهند داشت و به توافقاتی نایل خواهند شد .

سخنگوی تیم آقای احمدزی تاکید کرد که کمیته سوم زمانی کارش را آغاز میکند که رهبران هر دو تیم روی مواردی که آن کمیته به توافق نرسیده بودند به توافق برسند.

صلاحیت رئیس اجراییوی که میتواند کابینه را رهبری نماید، تعین رئیس اپوزیسیون و تعین بست های کلیدی از مواردی بود که اعضای کمیته سوم نتوانستند روی آن به توافق برسند و آنرا به رهبران شان واگذار کردند تا درمورد بحث نمایند و به توافق برسند.

تفتیش ۶۰درصد آرا

از سوی دیگر نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که ا زآغاز روند تفتیش آرا تا کنون به تعداد ۱۳۶۹۰صندوق که ۶۰ فیصد صندوقها را تشکیل میدهد تفتش شده است و از آغاز روند شمارش مجدد ۶۰۰۰ صندوق رای دهی به تعداد ۳۲۷ صندوق شمارش مجدد شده است.

او گفت که در مرکز جمع بندی نتایج پیشرفتهای خوبی صورت گرفته است و تاحال به تعداد ۴۵۶۲ جدول نتایج و چک لست به این مرکز فرستاده شده است که به تعداد ۱۸۷۴جدول نتایج وچک لست بعد از هشت مرحله پروس شده و آماده است تا کمیسون درمورد آن تصمیم بگیرد.

او گفت که شمارش مجددی آرای صد در صدی شورای ولایتی کابل درحضور ناظرین کمیسیون شکایات انتخاباتی و نامزدان شورای ولایتی این ولایت آغاز گردیده و تا حال ۱۲۰ صندوق شمارش مجدد گردیده است.

آقای نور گفت که این کمیسیون امیدوار هست که این روند در مدت یک یا دو هفته به پایان برسد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شورای های ولایتی اعلام گردد.

وی دست برد در صندوقهای این کمیسیون را رد نموده و گفت که کمره های امنیتی تمام این گدامها را تحت پوشش خود دارد و بعد از ختم روند شمارش و تفتیش این گدامها تسلیم نیروهای خارجی میشود.

به گفته آقای نور، از این روند به تعداد ۱۲۶۲ ناظر ملی وبین المللی نظارت مینماید.

او گفت که اخیرا این کمیسیون اصول رفتار را درمورد ناظرین نامزدان در نظر گرفته است و قرار است که این اصول رفتار امروز توسط رهبران دو تیم انتخاباتی به امضا برسد.

از سوی دیگر امروز شماری از فعالان جامعه مدنی که تعداد آنها به بیش از یکصد تن میرسید پیش از چاشت امروز طی راهپیمایی از پارک شهر نو تا به چاراهی زنبق از تاخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری نگرانی نموده و از هردو نامزد خواستند تا هرچه زودتر به تنش های انتخاباتی خاتمه دهند.

XS
SM
MD
LG