لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج نهایی دور دوم انتخابات آمادۀ نشر است


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان عصر روز پنجشنبه نتیجه تصامیم این نهاد در باره دور دوم انتخابات را به کمیسیون انتخابات فرستاد. حالا کمیسیون انتخابات، اگر اعتراضی به تصامیم کمیسیون شکایات نداشته باشد، باید نتایج نهایی انتخابات را اعلان کند. یکی از نامزدان اما با اعلان این نتایج به شدت مخالفت می ورزد.

با اتمام روند بررسی شکایات، روند جنجالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آخرین مرحله قرار گرفته است. یکایک بیشتر از هشت میلیون رای که در دور دوم انتخابات ریخته شد شمارش، تفتیش و بررسی شده است و رسیدگی به شکایات رسمی ستادهای انتخاباتی هم پایان یافته است. حالا، یعنی در ظرف 24 ساعت، کمیسیون مستقل انتخابات باید نتایج نهایی را اعلان کند.

نادر محسنی، عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی تائید "این فیصله به کمیسیون مستقل انتخابات صادر شده است."

عبدالرحمن هوتکی، معاون کمیسیون انتخابات شام چهارشنبه گفت در صورتی که اعتراضی به تصامیم کمیسیون شکایات وجود نداشته باشد، نتایج نهایی بدون تاخیر اعلان خواهد شد. او افزود "به مجردی که فیصلۀ اینا میرسد، رهبری کمیسیون بالای آن مجلس خواهد گرفت."

ادامۀ بن‌بست سیاسی

روند انتخابات در حالی به آخرین مرحله رسیده است که دو نامزد ریاست جمهوری هنوز در حل اختلافات سیاسی شان، موفق نشده اند.

اشرف غنی احمدزی، نامزدی که در نتایج مقدماتی بیشترین آرا را از خود کرده بود، خواستار اعلان بلادرنک نتایج نهایی است.

اما عبدالله عبدالله اعلان این نتایج را "خط سرخ" خوانده است که از آن نباید عبور کرد. آقای عبدالله گفته است که نهادهای انتخابات "مشروعیت" شانرا باخته اند و نمی توانند که برنده و بازنده انتخابات را تعیین کنند.

فضل الرحمن اوریا، از اعضای ستاد انتخاباتی آقای عبدالله، می گوید "این عملکرد کمیسیون برای ما مشروعیت ندارد، قابل اعتبار نیست و آنرا به رسمیت نمی شناسیم."

ماه ها از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان می گزرد اما این روند در بن بستی گیر مانده است که در حل آن اضافه بر بزرگان افغان، دیپلمات ها و مقام های خارجی هم عاجز مانده اند. در تازه ترین تلاش های به سطح بلند برای پایان دادن به اختلاف نظرهای دو نامزد، قرار است روز جمعه شماری از رهبران جهادی و مقام های ارشد حکومت، شاید برای بار آخر، آقایون غنی و عبدالله را به تفاهم ترغیب کنند.

تا هنوز مشخص نیست که آیا اختلافات نامزدان در 24 ساعت آینده پایان خواهد یافت یا نه اما زمان برای اعلان نتایج، بر اساس قانون انتخابات افغانستان، در حال پایان یافتن است.

XS
SM
MD
LG