لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از امضای موافقتنامه میان دو کاندید استقبال کرد


موافقتنامه سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی طی مراسمی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حضور دو کاندید و اعضای ستاد های انتخاباتی انان، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، مقامات عالیرتبه حکومت برحال و دیپلوماتان خارجی، به امضا رسید.

طبق این موافقتنامه، کاندیدی که برنده اکثریت آرا گردد رئیس جمهور و کاندید دوم پست ریاست اجرائیویی را احراز مینماید. حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در این گردهمایی خطابه یی را ایراد نمود و از آینده مصمم و با ثبات برای افغانستان صحبت کرد.

ایالات متحده، متحد ارشد افغانستان، با نشر اعلامیه هایی این دستاورد را به مردم افغانستان و سیاستمداران ان کشور تبریک گفت.

اعلامیه وزارت خارجه ایالات متحده

در اعلامیه مطبوعاتی که از جانب جان کری وزیر خارجه ایالات متحده به نشر رسید، امضای این موافقتنامه یک لحظه خارق العاده برای افغانستان خوانده شده است.

در این اعلامیه که از جانب وزارت خارجه ایالات متحده بنشر رسید، آمده است که هر دو کاندید، با موافقه و امضای این موافقتنامه، مردم و ملت خود را ارجعیت داده اند و از این موضوع به انها اطمینان دادند که انتقال دموکراتیک قدرت برای اولین بار در تاریخ آن کشور صورت خواهد گرفت و با اتحاد ملی همراه خواهد بود.

آقای کری در این اعلامیه مطبوعاتی افزوده است که امریکایی ها اگاه اند که راه به سمت دموکراسی با مشکلات و دشواری ها همراه میباشد و امریکایی نیز در انتخابات شان با مشکلات مواجه بوده اند، ولی این راه، راهیست که یک ملت را به سمت بهبودی هدایت میکند.

آقای کری در این اعلامیه از سفر هایش به کابل و صحبت های چند ساعت طویل خود از طریق تلیفون با کاندیدان یاداوری نموده است ولی افزود که وی از تمام این کوشش ها در مورد اهمیت تعهد به سمت اینده افغانستان و این گزینه تاریخی که همان انتقال صلح امیز قدرت است، آموخت.

واکنش قصر سفید

دفتر رسانه ها و مطبوعات قصر سفید نیز چند ساعت بعد از انجام این مراسم اعلامیه جداگانه دیگری را بنشر سپرد که در آن ایالات متحده از این دستاورد داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی در ایجاد یک حکومت وحدت ملی، استقبال نموده است.

این اعلامیه می افزاید که امضای این موافقتنامه سیاسی به ختم بحران سیاسی در جریان در افغانستان و کسب اعتماد برای تداوم پیشرفت و انکشاف کمک میکند. قصر سفید طی این اعلامیه امادگی خود را در به رسمیت شناختن حکومت آینده و همکاری به ان برای بهبود و انکشاف بیشتر افغانستان اعلام نموده است.

در اعلامیه قصر سفید امده است که این موافقتنامه، فرصتی را برای اتحاد و افزایش ثبات افغانستان فراهم می اورد و از تمام افغانها بشمول سیاستمداران، عالمان مذهبی و رهبران و فعالین مدنی میخواهد تا از ان حمایت نموده و زیر یک چتر با یکدیگر برای اینده بهتر کشورشان همکاری کنند.

اعلامیه قصر سفید در واکنش به امضای موافقتنامه ایجاد حکومت وحدت ملی می افزاید که ایالات متحده امیدوارست که با اعلام نتایج نهایی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات و تعین رئیس جمهور تازه و مقام ریاست اجرائیویی و نهایی شدن موافقتنامه امنیتی میان دو کشور، همکاری های استراتژیکی میان دو حکومت ادامه یابد در حالیکه امریکا به حمایت از یک اینده با ثبات برای افغانستان متعهد است و ایالات متحده یک کشور متحد و دوست برای افغانستان باقی خواهد ماند.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG