لینک های دسترسی

Breaking News

نقره و برنز؛ دست آورد افغانها از المپیک آسیایی


این رقابت ها هر چهار سال در یکی از کشور های آسیایی برگزار می شود.
این رقابت ها هر چهار سال در یکی از کشور های آسیایی برگزار می شود.

افغانستان در نهایت توانست با دو مدال – نقره و برنز – از رقابت های المپیک آسیایی به خانه برگردد.

تیم ملی کرکت افغانستان در رقابت نهایی المپیک آسیایی در برابر سریلانکا کوتاه آمد و یکبار دیگر به مدال نقره دست یافت.

در رقابت نهایی کرکت میان تیم های الف افغانستان و سریلانکا، کپتان سریلانکا با بردن شیر و خط تصمیم به بیتنگ گرفت.

با توجه به پچ کوریای جنوبی، در نخستین ۹ اوور رقابت، تصمیم به جای معلوم می شد و خط بیتنگ سریلانکا، بالر های افغانستان را دست و پاچه کرده بود.

اما پس از ۱۰ اوور، بازی برعکس شد و خط بیتنگ سریلانکا یکی پس دیگری از میدان خارج شدند.

آنچه امیدوار کننده بود، هدف ۱۳۴ دوش بود که انتظار می رفت افغان ها بتوانند اگر به سادگی نه – برای رسیدن به آن هدف با دشواری هم مواجه نگردند.

افغانستان در ۲۰۱۰ در برابر بنگله دیش شکست خورده بود
افغانستان در ۲۰۱۰ در برابر بنگله دیش شکست خورده بود

نبی عیسی خیل، کپتان تیم کرکت افغانستان چهار بازیکن سریلانکایی را از میدان خارج کرد. گلبدین نایب دو بازیکن، فرید ملک یک بازیکن و نسیم بریس یک بازیکن سریلانکایی را از میدان خارج کرد.

اما صفحه برگشت و یکبار دیگر خط بیتنگ افغانستان نتوانست کارکردگی لازمی را از خود به نمایش بگذارد.

افغانها در پاسخ تنها با کسب ۶۵ دوش تمامی بازیکنان خود را از دست و با تفاوت ۶۸ دوش رقابت را باخت.

فرصت برای بازیکنان جوان

کارشناسان به این باور اند که افغانستان باید روی ساختار خط بیتنگ خود توجه جدی به خرج دهد.

حضور بازیکنان که در یکسال گذشته نتوانسته اند کارگردگی شایستۀ برای تیم کرکت به نمایش گذارند، به باور کارشناسان، باید محدود شده و در عوض زمینه برای بازیکنان جوان و مستعد مساعد گردد.

به گونۀ ویژه، کارشناسان بر کارگردگی بازیکنانی چون کریم صادق، نوروز منگل و محمد شهزاد محمدی انتقاد کرده می گویند که زمان آن فرارسیده تا این بازیکنان جای خود را به جوانتر ها خالی کنند.

با همه حال، آنچه قابل ارج گذاری پنداشته می شود، دستیابی به مدال نقره در رقابت های المپیک آسیایی می باشد که افغان ها آن را با خود به افغانستان بردند.

سایر دست آورد های المپیک آسیایی

افغانستان در هفدهمین دور رقابت های آسیایی کم از کم ۸۰ بازیکن را برعلاوه کرکت در عرصه های مختلف ورزشی مانند دوش، مشت زنی، فوتبال، بایسکل رانی و تکدواندو اعزام کرده بود.

احمد رومان عباسی، تکواندوکار افغان در وزن ۶۳ کیلوگرام توانست با شکست رقبای خود از کشور های قرغزستان، یمن و هند به مدال برنز این رقابت ها دست یابد.

بانوان افغان نیز در این رقابت ها شرکت کرده بودند. تهمینه کوهستانی یکبار دیگر پس از رقابت های المپیک لندن برای دستیابی به مدال دوید.

هرچند افغان ها در سایر بخش های ورزشی موفق نبودند اما هر یک تلاش کردند برای افغانستان ریکارد تازۀ ثبت کنند.

ناپسندیده ترین نتیجه که کمتر انتظار می رفت به چشم بخورد، ناکامی تیم فوتبال افغانستان در این رقابت ها بود که نتوانست حتی از گروه خود به دور بعدی صعود کند.

برخی کارشناسان به این باور اند که شاید یکی از دلایلی انحلال تیم ملی فوتبال همانا عدم کارکردگی لازمی از بازیکنان فوتبال در کوریای جنوبی بوده است.

اما یوسف کارگر، سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان به صدای امریکا، "معیاری ساختن بازیکنان و انتخاب چهره های جدید" را دلیل انحلال تیم ملی عنوان کرد.

لیگ برتر فوتبال افغانستان

در کنار این همه فراز و نشیب های ورزشکاران در رقابت های المپیک آسیا، لیگ برتر فوتبال افغانستان در بخش بانوان و مرد ها روز جمعه پایان یافت.

در بخش بانوان، تیم های کابل و هرات به مصاف هم رفتند که در آن منتخب بانوان کابل، رقابت نهایی را با نتیجۀ ۵-۱ پیروز شد.

در این لیگ تیم های منتخب کابل، هرات، بلخ و بامیان شرکت کرده بود
در این لیگ تیم های منتخب کابل، هرات، بلخ و بامیان شرکت کرده بود

هاجر ابوالفضلی، مسؤول تخنیکی کمیتۀ فوتبال بانوان افغانستان به صدای امریکا گفت که حضور خانواده ها و متعلمین اناث مکاتب که با همآهنگی فدراسیون فوتبال به میدان آمده بودند، گرم بود و علاقمندی بانوان را به ورزش فوتبال نشان می داد.

گول های تیم منتخب کابل را مدینه عزیزی – سه گول – و زهره فقیری – دو گول – به ثمر رسانیدند. تک گول هرات توسط فاطمه بازیکن منتخب آن تیم وارد دروازۀ کابل شد.

قهرمانی شاهین آسمایی

شاهین آسمایی برای دومین بار پیهم به لقب قهرمانی لیگ برتر فوتبال افغانستان دست یافت.

در لیگ برتر که سومین سال خود را پشت سر گذاشت، تیم های منتخب از هشت زون افغانستان شرکت کرده بود.

رقابت میان شاهین آسمایی و عقابان هندوکش در ۹۰ دقیقۀ میدان با نتیجۀ تساوی ۲-۲ به پایان رسید و سرنوشت رقابت به وقت اضافه کشید.

تیم فوتبال شاهین آسمایی در نخستین دقایق نیمه اول وقت اضافی، با یک گول زیبای که حشمت بارکزی به ضرب سر وارد دروازه کرد، نتیجه را ۳-۲ ساخت.

عقابان هندوکش، تلاش فراوانی کردند و فرصت های خوبی هم به دست آوردند تا نتیجه را به تساوی بکشانند اما گویا بخت بیشتر با شاهینی ها همسو بود و در نهایت رقابت با همان نتیجه پایان یافت.

XS
SM
MD
LG