لینک های دسترسی

Breaking News

سال ۲۰۱۴ سال خونین برای افراد ملکی در افغانستان


ارشیف
ارشیف

به موجب ارقام منتشره از دفتر ھيات معاونت ملل متحد در افغانستان "یوناما" سال ۲۰۱۴ برای باشنده گان افغانستان یک سال خونین بوده است . در همین سال که فقط ده روز برای پایان آن مانده است حدود ده هزار افراد ملکی کشته و زخمی شده اند .

ارقام دفتر ثبت تلفات ملکی یوناما , نشان میدهد که تا ختم ماه نوامبر ۲۰۱۴ به تعداد نوهزارو شش صد تن از افراد ملکی کشته یا زخمی شده اند .

دفتر یوناما نوشته است که در یازده ماه سال جاری به تعداد ۳۱۸۸ تن از افراد ملکی کشته شده اند و ۶۴۲۹ تن هم جراحت برداشته اند .

نیکولاس هیسم نماینده خاص شرمنشی ملل متحد برای افغانستان به روز جمعه در دفتر مرکزی سازمان ملل در نیویارک به خبرنگاران گفت که ازسال ۲۰۰۹ بدینسو که این سازمان گزارش تلفات ملکی در افغانستان را ثبت میکند و ارقام سال ۲۰۱۴نشان میدهد که این سال خونین ترین سال از رهگذر تلفات ملکی بوده است که ۱۹درصد افزایش را نسبت به سال قبل نشان میدهد .

آقای هیسم و خانم جورجیت گانین مسول بخش حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان گفته اند که طالبان در همین سال هم مسولیت بیشتر از ۷۵ درصد تلفات ملکی را به عهده دارند که به وسیله حملات انتحاری , حملات مستقیم وپیچیده وهمچنان تعبیه ماین های کنار جاده انجام داده اند .

طبق همین گزارش ۳۳ فیصد در میزان مرگ و میر اطفال ۱۴ درصد در میزان مرگ و میر زنان نسبت به سال گذشته افزایش را نشان میدهد .

ناظرین اوضاع و احوال افغانستان میگویند که سال ۲۰۱۴ میلادی از شروع آن خونین بوده است که واقعات و رویدادهای سه ماه اخیر ازلحاظ تلفات ملکی خونین تر بوده است .

در سال روان هم تلفات مللی ناشی از جنگ ورویاروی میدانی جنگ در سطح بالایی قرار دارد .

دفتر ھيات معاونت ملل متحد در افغانستان " یوناما" هرسال گزارش سالانه تلفات ملکی در افغانستان را نشر میکند و از قبل چنین پنداشته میشد که در سال ۲۰۱۴ که نیروهای بین المللی از افغانستان بیرون میرود و همچنان انتقال سیاسی هم در همین سال صورت میگیرد باید سال خونین باشد .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG