لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو پایگاه هایش را در پنج ولایت حفظ می کند


جریان پایان تشریفاتی ماموریت ۱۳ آیساف در افغانستان
جریان پایان تشریفاتی ماموریت ۱۳ آیساف در افغانستان

مقام های ناتو می گویند که به تاریخ ۲۸ دسمبر سال روان میلادی، ماموریت جنگی نیرو های آیساف در افغانستان پایان می یابد و ماموریت جدید این نیرو ها – حمایت قاطع – آغاز می شود.

کارستن جاکوبسن، معاون فرمانده آیساف گفت که در چوکات ماموریت جدید ۱۲۵۰۰ سرباز از ۳۰ کشور شامل می باشد. او افزود که این نیرو ها به شمول پیشبرد وظایف آموزشی به نیرو های افغان، در ادارات امنیتی به صفت مشاور ایفای وظیفه خواهند کرد.

آقای جاکوبسن گفت که ماموریت جدید آیساف برای دو سال برنامه ریزی شده است، اما نگفت که پس از گذشت دو سال ماموریت این نیرو ها در افغانستان چگونه ادامه خواهد یافت.

کارستن جاکوبسن، معاون فرماندهی آیساف در کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:27 0:00

معاون فرمانده آیساف گفت که سربازان خارجی در چوکات مأموریت حمایت قاطع درگیر عملیات جنگی نخواهند بود، بلکه هدف این ماموریت ارتقای نیرو های امنیتی افغان به یک جایگاه برتر می باشد تا در برابر چالش های موجود ایستادگی کنند.

این مقام آیساف با ابراز خوشبینی از توانمندی نیرو های امنیتی افغان برای پیشبرد وظایف امنیتی گفت که در سال ۲۰۱۴ سربازان افغان بیش از ۹۵ در صد مأموریت ها را رهبری کرده و به پیش بردند.

آقای جاکوبسن گفت که ماموریت حمایت قاطع نیرو های افغان را در پلانگذاری کمک می کند، به آنان تجهیزات را فراهم می کند و مشاورین آموزشی آیساف به اضافۀ کابل در ولایت های ننگرهار، بلخ، کندهار و هرات سرگرم آموزش نیرو های افغان خواهند بود.

افزایش هماهنگی

با پایان مأموریت جنگی نیرو های خارجی در افغانستان که مقارن با افزایش نسبی شورشگری در افغانستان و پاکستان است، به نظر می رسد که هماهنگی نظامی میان کابل و اسلام آباد رمق می گیرد.

در تازه ترین مورد، مقامات ارشد نظامی افغانستان، پاکستان بر تبادلۀ اطلاعات استخباراتی و افزایش همکاری برای جلوگیری از تردد دهشت افگنان در امتداد مرز های دو کشور توافق کردند.

وزارت خارجۀ افغانستان گفت که این توافق در جریان سفر شیر محمد کریمی لوی درستیز اردوی ملی افغانستان و جنرال کمبل فرمانده عمومی نیرو های آیساف به پاکستان و دیدار آنان با راحیل شریف، لوی درستیز ارتش پاکستان صورت گرفت.

اما سراج الحق سراج معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان توافق افغانستان و پاکستان برای انجام عملیات مشترک نظامی دو کشور برای مبارزه با دهشت افگنی در دو طرف خط دیورند را رد کرد.

به دنبال حملۀ طالبان بر یک مکتب در پشاور که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر و زخمی شدن کم از کم ۱۰۰ نفر دیگر شد،ارشدترین مقام های نظامی افغانستان و پاکستان در مدت یک هفته دو بار با هم دیدار کرده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG