لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: ماموریت ما در افغانستان مسوؤلانه پایان یافت


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده

رئیس جمهور ایالات متحده ختم رسمی ماموریت نظامی ناتو در افغانستان را یک نقطۀ عطف برای کشورش خوانده گفت که طولانی ترین ماموریت نظامی در تاریخ امریکا، مسؤولانه پایان میآبد.

قوماندانی نیروهای مساعدت امنیتی بین المللی یا آیساف، روز یکشنبه ماموریت جدید خود را که از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵ آغاز می شود، به گونه رسمی اعلام کرد.

بارک اوباما، عصر یکشنبه طی اعلامیۀ از "فداکاری فوق العادۀ" نظامیان مرد و زن امریکایی در افغانستان سپاسگذاری کرد.

آقای اوباما گفت "جا دارد از فعالیت های شجاعانۀ نیرو های امنیتی و استخباراتی امریکا که علیه دهشت افگنان مسئول حملات ۱۱ سپتمبر جنگیدند و هسته ویرانگر رهبری القاعده را درهم شکسته، اسامه بن لادن را به سزای اعمالش رسانیده، توطئه های دهشت افگنی را مختل کرده و جان امریکایی ها را نجات داده اند، ابراز امتنان کنیم."

رئیس جمهور امریکا گفت که به خاطر خدمات آنها امروز ملت امریکا در فضای امن تری زندگی می کند.

آقای اوباما علاوه کرد که همکاری نظامیان و کارمندان دیپلوماتیک شجاع امریکا در افغانستان - یکجا با متحدین ناتو و شرکای ائتلاف بین المللی، زمینۀ را مساعد ساخت تا مردم افغانستان یکبار دیگر اجتماعات خود را احیا کرده، تامین امنیت کشور شان را به دست گرفته و با راه اندازی انتخابات تاریخی، اولین انتقال دیموکراتیک قدرت را در تاریخ کشور شان، تجربه کنند.

رئیس جمهور امریکا دراین اعلامیۀ همچنین گفته است "افغانستان یک منطقۀ خطرناک باقی خواهد ماند و مردم افغانستان و نیرو های امنیتی آن کشور با فداکاری های فوق العادۀ به دفاع از کشور خود ادامه خواهند داد."

در اعلامیۀ بارک اوباما آمده است که نیرو های امریکایی و متحدین آن به درخواست حکومت افغانستان و برای حفظ دست آورد های 13 سال گذشته ایالات متحده و متحدین آن در آن کشور، یکجا با شرکا و متحدین امریکا حضور نظامی محدود را در افغانستان حفظ خواهد کرد.

آقای اوباما یکبار دیگر تصریح کرد که وظیفۀ نیرو های نظامی که در افغانستان باقی خواهد ماند آموزش، مشوره دهی و همکاری با نیرو های امنیتی افغان بوده و عملیات ضد دهشت افگنی را علیه بقایای القاعده انجام خواهد داد.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت سربازان امریکایی در مخاطره قرار خواهند داشت، اما این عمل منعکس کنندۀ تعهدات پایدار ایالات متحده به افغان ها و به یک افغانستان متحد، امن و مستقل می باشد که هیچگاهی بار دیگر از آن به مثابۀ محل برای حمله علیه سایر کشور ها استفاده نشود.

رئیس جمهور تاکید ورزید که ایالات متحده در برابر حملات دهشت افگنی به خاطر دفاع از آزادی ها و ارزش های که "عزیزش میداریم" هوشیار خواهند ماند.

این در حالیست که وزارت دفاع ایالات متحده نیز با نشر یک اعلامیۀ رسمی، از پایان ماموریت محاربه یی امریکا و متحدین آن در افغانستان خبر داد.

چک هیگل، وزیر دفاع امریکا گفت که در سال ۲۰۱۵ میلادی "عملیات نگهبان آزادی" را برای کمک به حفظ و نگهداشت دست آورد های که در طول ۱۳ سال اخیر داشته اند، آغاز می کنند.

در اعلامیۀ وزارت دفاع امریکا آمده است که "عملیات نگهبان آزادی" دو ماموریت را با حمایت حکومت و مردم افغانستان پیش خواهد برد: یکی آموزش، مشوره دهی و همکاری نیرو های افغان و دوم مبارزه بر ضد بقایای شبکه "دهشت افگن" القاعده.

XS
SM
MD
LG