لینک های دسترسی

Breaking News

دختر رئیس جمهور غنی کیست؟


مریم غنی میخواهد وی را ازطریق کار های هنری اش در افغانستان بشناسند
مریم غنی میخواهد وی را ازطریق کار های هنری اش در افغانستان بشناسند

مریم غنی، ۳۶ ساله است و در نیویارک بدنیا آمده است. مریم در رشته هنرهای تصویری از پوهنتون بروکلین نیویارک به درجه ماستری تحصیلات اش را تکمیل نموده است.

وقتی به پای صحبت وی نشستم درحالیکه چند جمله دری با صراحت زبان بیان نمود، اما از جمله هفت زبانی که یاد دارد، مریم خواست در باره کارهایش فقط به انگلیسی صحبت کند.

مریم غنی در کارهای هنری اش بعد از تحقیقات موجودیت افراد را در لحظاتی خاص و در جوامع مختلف در مقطع های خاص زمانی به تصویر میکشد. در نو آوری های مریم نکاتی از تاریخ افغانستان نیز در کارهایش دیده میشود.

موزیم فیدراسیونم در شهر کسل آلمان
موزیم فیدراسیونم در شهر کسل آلمان

از جمله کارهنری وی بنام "سقوط تاریخی مختصر" وی دو نقطه تاریخی در شهر کسل آلمان را با شهر کابل مقایسوی نشان میدهد. مریم گفت این نمایشگاه بیشتر شباهت مهندسی را نشان میدهد اما با تحقیقاتی که انجام داده است، والتر هاردین، شاگرد مهندسی بود که موزیم فریدراسیوم در شهر کسل آلمان را ساخته است. این موزیم نمونه مهندسی مشابه با قصر دارآلمان افغانستان است.

مریم غنی با پدرش، رئیس جمهور غنی کتابی بنام "افغانستان لکسیکان" یا قاموس افغانستان نوشته است که در آن تاریخ افغانستان را در حلقه اصلاحات، انقلاب، سقوط و احیای مجدد گنجانیده شده که شامل هفتادو دوبخش است. مریم دوازده بخش این کتاب را بشکل تصویری در نمایشگاه نیویارک بنمایش گذاشته بود. مریم غنی درمورد خدمات مادرش برای زنان افغان تمجید نمود و گفت وی به عنوان دختر رئیس جمهور و هنرمند هنوز دقیق نقش خود را در داخل افغانستان مشخص نکرده است.

کارهای هنری مریم غنی

مریم غنی نخواست درمورد سیاست و رابطه قومی پدرش صحبت کند، اما دور از سیاست در بخش هنر مدرن، فلمسازی و عکاسی در امریکا شناخته شده است. تاکنون کارهای وی همچون پروژه ناتمام در نیویارک و اکنون نمایشگاه کار وی بنام شهر و شهر، آب از سنگ، و سقوط تاریخ بنمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه کار هنری مریم غنی شهر و شهر در موزیم هنرهای سنت لویس ایالت میزوری نام دارد. مریم گفت وقتی کتاب را خواند درکابل بود و فکر کرداین کتاب داستان مشکلات افغانستان با کشور های همسایه را نشان میدهد.

نمایشگاه شهر و شهر مریم غنی
نمایشگاه شهر و شهر مریم غنی

در حالیکه مریم در "شهر و شهر" داستان تنش های شهری را در قالب فلم ملتیمیدیا تولید نموده میگوید وی بخشی از کتاب شهر و شهر نوشته چاینا میویل استقاده کرده است. مریم میگوید این کتاب در مورد دو شهر مختلف افسانوی است که با هم همسایه بودند و در سرحد با پولیس های افسانوی آنزمان جدا شدند، اما رابطه این کتاب با شهر سنت لویس بخاطر تشنجات اخیر در منطقه فرگیسن ایالت میزوری، کار هنری مریم غنی نیز مخالفت و خشونت را نشان میدهد.

مریم غنی، درمیان کارهای هنری اش، موضوعات خاص مربوط افغانستان را که تاکنون کسی در باره آن صحبت نکرده است، شامل ساخته است. مریم میگوید "به عنوان یک هنرمند چیز های تازه زیادی را در این کشور از طریق تدریس هنر، ملاقات با هنرمندان جوان، کار با آرشیف دولتی فلم و ملاقات کسانی که در این آرشیف کار می کنند، دریابم."

مریم غنی: من ازطریق هنر با افغانستان آشنایی بهتر پیدا کردم
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:02 0:00

مریم، هنرمند شناخته شده بروکلین درکار های هنری داخل افغانستان نیز سهم دارد. مریم درصحبت هایش گفت وی با یکی از هنرمندان بنام بیرنگ هنرمند افغان اولین نمایشگاه کارهای وی را آماده میسازد. همچنان مریم غنی با آرشیف افغانستان برای ساختن اولین کتابخانه فلم های افغانستان نیز کار میکند.

XS
SM
MD
LG