لینک های دسترسی

Breaking News

کری: رای رد کانگرس به ایران فرصت غنی سازی میدهد


جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در جلسه استماعیه روز سه شنبه در کانگرس
جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در جلسه استماعیه روز سه شنبه در کانگرس

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده دیروز سه شنبه در برابر اعضای کانگرس در جلسه استماعیه بیان داشت که وی میخواهد تا موضوع موافقه هسته یی با ایران را واضح بسازد و بیان داشت که بی توجهی به این موافقه به معنای فراهم اوردن راه سریع برای تهران برای داشتن سلاح ذرویست.

اقای کری در این جلسه استماعیه، از جانب جک لیو وزیر خزائین و ارنست مونیس وزیر انرژی همراهی میشد و دو عضو کابینه اداره اوباما همراه با اقای کری، روی هدف کسب حمایت قانونگذاران متردد روی این موافقه که از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هستند، در این جلسه حضور یافتند.

اقای کری بیان داشت که در صورت عدم تصویب این موافقتنامه، ایران فرصت غنی سازی یورانیوم، ساخت یک ریکتور و نصب تعداد بیشتری از سنترفیوج ها را خواهد داشت و اگر ایالات متحده این موافقه را تصویب نکند، شرکای ان از ایالات متحده حمایت نکرده و و ایران دیگر با فشار تحریمات مشترک که ان کشور را مجبور به امدن به میز مذاکره کرد مواجه نخواهد بود.

اقای کری این فرصت را بهترین فرصت برای حل معضله هسته یی ایران خواند. در عین زمان، کانگرس که دارای اکثریت جمهوریخواهان میباشد تا هفدهم ماه سپتمبر وقت دارد تا این موافقه را بررسی کند و به ان رای مثبت، منفی یا خنثی بدهد. اگر این موافقه از جانب کانگرس تصویب نشود، اقای اوباما قادر به حذف اکثریت تحریمات اعمال شده ایالات متحده بر تهران نخواهد گردید.

ولی اعضای ارشد کمیته مشی خارجی مجلس نماینده گان، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، روی این موافقتنامه متردد هستند. اید رویس، عضو مجلس نماینده گان از حزب جمهوریخواه، تصویب این موافقتنامه را به معنای دسترسی ایران به پول و بهبود موضوع ان کشور به سطح بین المللی و انچه او "چراغان شدن راه ایران به سمت سلاح ذروی" خواند ارزیابی میکند.

ایلیت انگل، عضو ارشد دموکرات کمیته مشی خارجی، بر این باورست که عدم اجازه رهبران ایران با تفتیش مراکز نظامی ان کشور، اغاز بدی برای عملی ساختن این موافقتنامه است.

نکته مشترک نگرانی اعضای هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در این جلسه استماعیه روی چهار امریکایی بود که در حبس در ایران بسر میبرند. برد شیرمن، از حزب دموکرات، بیان داشت که باید توجه به رفتار ایران در عرصه های دیگر نیز صورت گیرد و از جنگ سوریه و شمولیت ایران در سیاست دیگر کشور ها منحیث نمونه یاد نمود. اقای کری بیان داشت که وی مذاکرات مستقیمی را با تهران روی این توقیف شده گان انجام داد.

این در حالیست که دیروز سه شنبه جلسه استماعیه اقای کری، لیو و مونیس، صورت گرفت و قرار است اشتن کارتر وزیر دفاع نیز در اواخر هفته با قانونگذاران صحبت کند.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG