لینک های دسترسی

Breaking News

نسیمی: دهشت افگنی مذهبی نیست و جای در اسلام ندارد


آگاهان می گویند که اسلام در جوامع غیرمسلمان باید از منظر اعمال دهشت افگنان نه بلکه از ورای مطالعۀ مکتبی و مسلکی شناسایی شود و دهشت در اسلام جا نداشته بلکه اعمال دهشت افگنان در شمار کشورهای اسلامی سبب درک نادرست برخی غیرمسلمانان از اسلام شده است.

دین اسلام بعد از عیسویت و یهودیت، سومین دین بزرگ در ایالات متحدۀ امریکا است و اضافه تر از یک فیصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. ولی حملات اخیر دهشت افگنان و به خصوص گسترش فعالیت های داعش باعث نگرانی مسلمانان مقیم ایالات متحده و سوتفاهم های زیادی در عرصه شناخت دقیق از دین اسلام در ایالات متحده شده است.

آزادی ادیان در امریکا بخشی از قانون اساسی این کشور است که به هر شهروند اجازۀ انتخاب و پیروی از ادیان مختلف به شمول اسلام را می دهد. اسلام شناسی منحیث یک رشته تحصیلی در مراکز آموزشی امریکا تدریس می شود.

محمد داود نسیمی یکی از استادان افغان در کالج شمال ویرجینیا است که اسلام شناسی را تدریس می کند. او می گوید که سوتفاهم ها در مورد دین اسلام به حدی وسیع است که حتی شاگردان مسلمان او از بسیاری موضوعات اساسی دین آگاهی ندارند، چون به گفتۀ وی دین را میراثی و فرهنگی از والدین شان می آموزند، نه مسلکی.

آقای نسیمی با تاکید بر اصل صلحدوستی در اسلام می گوید که در این دین هیچ جایی برای دهشت و بربریت وجود ندارد. او در صحبت با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که همانا شناخت ناکافی از دین اسلام سبب می شود که گروه های دهشت افگن در سرزمین های اسلامی شکل گیرند و همزمان با آن کشور های غیراسلامی برداشت نادرست از دین اسلام داشته باشند.

بروک یکی از شاگردان آقای نسیمی می گوید که پس از شمولیت در این صنف، مفکوره اش نسبت به اسلام به کلی تغییر کرد. او می گوید که پس از فراگیری این صنف پی برد که "مسلمانان بر ضد دیگر ادیان نیستند و همه ادیان را احترام می گذارند."

یکی از شاگردان دیگر این صنف می گوید که او با مطالعه دین اسلام در این صنف به تفاوت میان اسلام واقعی و آنچه دهشت افگنان ترویج می کنند پی برد.

مرکز مطالعاتی "پیو" بر بنیاد یک نظر سنجی جدید از کشور های مختلف گزارش داده است که اکثر مسلمانان در مورد گروه های دهشت افگن، به ویژه گروه دولت اسلامی یا داعش دیدگاه منفی دارند.

آقای نسیمی بر این باورست که نجات جوامع اسلامی، به ویژه جوانان مسلمان از سو تعبیر دینی و پیوستن به گروه های دهشت افگن، تنها از طریق آموزش دین از طریق مراکز تحصیلی به شکل مسلکی و اساسی ان ممکن است.

اموزش اسلام در صنف اسلام شناسی در پوهنتون نوا
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:18 0:00

XS
SM
MD
LG