لینک های دسترسی

Breaking News

مجازات منسوبین اردوی امریکا به خاطر حمله هوایی بر کندز


داکتران بدون مرز در شفاخانه کندز
داکتران بدون مرز در شفاخانه کندز

جوزف فوتل قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا روز جمعه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت دفاع امریکا در ارتباط به قضیۀ حمله بر شفاخانۀ کندز صحبت کرد.

جنرال فوتل با تاکید بر اینکه گزارش تحقیقی در مورد این حادثه بسیار دقیق و بی طرفانه صورت گرفته است.

وی گفت که در این گزارش به این نتیجه رسیده اند که افراد دخیل در این حادثه، نمی دانستند که به تاسیسات صحی حمله ور شده اند.

وی گفت که هدف آنان یک ساحه تحت کنترول شورشیان بود که در حدود ۴۰۰ متر از شفاخانه داکتران بدون سرحد فاصله داشت.

به گفته این جنرال امریکایی در گزارش آمده است که در این حادثه دلخراش اشتباه انسان ها و ناکامی تجهیزات بوده است.

وی گفت جت جنگی که این شفاخانه را بمباران کرده بود، جزئیات دقیق در مورد هدف را دریافته نکرده بود، اگر این جزئیات در دسترس پیلوت طیاره و دیگر مسئولین قرار میگرفت شفاخانه کندز که به واضحاً عنوان یک زون غیر جنگی نشانی شده بود، بمباران نمی شد.

بعد از این حادثه در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۵ میلادی ادعا شده بود که طالبان در این شفاخانه پنهان شده و از آنجا بر نیرو های ائتلاف و اردوی ملی افغانستان فیر می کردند، اما جنرال جوزف فوتل صریحاً این ادعا ها را رد کرد.

قوماندان فرماندهی مرکزی امریکا گفت که به ۱۶ نفر از نیروهای نظامی که در این حمله دخیل بودند جزای انضباطی داده شده است اما او از این افراد نام نبرد.

بنا بر گزارش وزارت دفاع امریکا، هیچ یک از آن افراد که شامل یک جنرال دو ستاره یی هم می شود، به اتهام جنایی روبرو نیستند و مجازات در نظر گرفته شده برای آنان، از نامه توبیخی تا تعلیق از خدمت است.

وی گفت که واژه جنایت جنگی به جرایم عمدی اطلاق میشود. کسانی که عمداً غیرنظامیان را هدف قرار میدهند، و یا هدف مندانه ساحات و مناطق حفاظت شده را مورد حمله قرار میدهند.

این مقام نظامی گفت که یک جنرال دو ستاره نیز شامل افرادیست که جزای انظباتی دیده اند که شامل توبیخ نامه های است که می تواند مفهوم ختم مسلک نظامی را داشته باشد و در عین حال این صاحب منصبان امتیاز ارتقای وظیفوی را نیز از دست خواهند داد.

برای تعدادی از این افراد مجازات به مفهوم ختم خدمت نظامی به حیث عسکر و یا افسر است.

اما افغان های که در این حادثه صدمه دیده و یا عزیزان خود را از دست داده اند می گویند، مجازات تعین شده بسیار اندک است.

حمدالله یکی از کارمندان شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز در ارتباط به افراد دخیل در این حادثه به صدای امریکا گفت که این جزا کافی نبوده و باید اعدام شوند.

سعید کارمند دیگر این شفاخانه می گوید که من شخصاً با جزای که برای این افراد تعین شده است قانع نمی باشم. آن ها باید علنی محاکمه شوند.

در بمباران شفاخانه کندز، که توسط داکتران بدون مرز اداره میشد، ۴۲ نفر جان خود را از دست دادند.

ریاست جمهوری افغانستان با استقبال کشور از یافته های تحقیقات امریکا در خصوص این رویداد استقبال کرده است.

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آشنا گفت که داکتران بدون سرحد برای بررسی حمله به شفاخانه این سازمان در کندز خواهان ایجاد یک کمیسیون بی طرف جهانی شده بود.

مقام های این سازمان گفتند که در هنگام حملۀ هوایی به شفاخانه داکتران بدون سرحد بیش از ۳۲۰ زخمی از رویداد کندز در این شفاخانه وجود داشت که در نتیجۀ حملۀ هوایی ۲۲ نفر به شمول ۱۲ کارمند آن نهاد کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر زخمی شدند.

سازمان دوکتوران بدون سرحد مدعی است که نقشه و جزئیات دقیق موقعیت شفاخانۀ خود را در شهر کندز، با نیروهای افغان، ناتو و امریکایی از قبل شریک ساخته بود.

  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG