لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید خبرنگاران افغان به تعدیل قانون دسترسی به اطلاعات


برخی از نهادهای خبرنگاری در افغانستان می‌گویند که باید در قانون دسترسی به اطلاعات تعدیل وارد شود.

نهاد مرکز هم آهنگی خبرنگاران افغانستان تاکید کرد که در این اواخر آزادی بیان مورد تهدید قرار می‌گیرد. از سوی دیگر تعدادی خبرنگاران می‌گویند از آزادی بیان در افغانستان سوء استفاده می‌شود.

بر طبق آمار نهادهای حمایت کنندۀ خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان، از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا اکنون ۴۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران افغان به ثبت رسیده است و مسؤول ۴۰ درصد این واقعات مقامات دولتی این کشور بوده اند.

شماری از نهادها با تکیه به یافته های این آمار هشدار می‌دهند که آزادی بیان در این اواخر مورد تهدید قرار گرفته است.

بشیر هاتف رئیس مرکز هماهنگی خبرنگاران در نشست خبری گفت برخورد نادرست مقامات حکومتی با خبرنگاران بخش عمده از خشونت‌ها را تشکیل می‌دهد و تا زمانی که به دوسیه های خشونت رسیدگی نشود موارد خشونت کاهش نخواهد یافت.

آقای هاتف افزود که اگر اطلاعات به گونۀ درست به مردم نرسد، شهروندان افغانستان نمی‌توانند مشارکت سیاسی داشته باشند و تصمیم بگیرند.

او در مورد قانون دسترسی به اطلاعات گفت "قانون نام نهاد حق دسترسی به اطلاعات یک دستور نامۀ اخلاقی است و بس. تا هنوز چارچوب قانون را ندارد، یکی از خصوصیات قانون الزامیت آن است و کسی که آن را پیاده نمی‌کند، مورد مجازات قرار گیرد. در این قانون هیچگونه مجازات برای کسانی که اطلاعات را در اختیار مردم نمی‌گذراند در نظر گرفته نشده است."

از سوی دیگر خبرنگاران نیز از ازدیاد خشونت علیه خبرنگاران از سوی مقامات دولتی شاکی می‌باشند و هم‌چنان خواستار تعدیل در قانون حق دسترسی به اطلاعات اند.

زلمی آشنا خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت "قانون دسترسی به اطلاعات با وجود داشتن مزایا، مشکلی که دارد اینست که نهادهای دولتی خود را ملزم به عملی کردن آن نمی‌دانند. بنا در این قانون باید تعدیل وارد شود تا نهادهای دولتی و منابع اصلی خبری، خود را مکلف به اطلاع دهی بدانند."

اما وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید کمیسیون مستقل برای تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات ایجاد شده و قضاوت در مورد کمیسون و قانون دسترسی به اطلاعات هنوز قبل از وقت است.

هارون حکیمی سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در صحبت با صدای امریکا گفت "کمیسون مستقل است. اعضای کمیسیون می‌توانند تطبیق این قانون را تعقیب کنند. بعد از کارها و یک مدتی می‌توانیم کار کمیسیون را بررسی کنیم. من فکر می‌کنم این مسأله قبل از وقت است که قانون یا کمیسیون را قضاوت کنیم و قانون را کود اخلاقی نام گذاری کنیم."

در همین حال بعضی از خبرنگاران افغان می‌گویند در افغانستان از آزادی بیان سوء استفاده می‌شود.

خلیل مومند خبرنگار آزاد گفت "من طرفدار این هستم که آزادی بیان را محدود بسازیم. خنده خواهد کردید که چرا؟ یک ولسوال به یکی از رسانه ها می‌رود و می‌گوید که ما در ولسوالی خود ۴۰ سرباز، دوتا تفنگ داریم و دیگری هیچ چیزی نداریم. این خبر یک میلیون دالر ارزش دارد تا دشمن بفهمد که در ولسوالی چقدر سرباز و سلاح و چگونه استحکاماتی است. چرا؟ باز فردا ولسوالی سقوط می‌کند."

این در حالیست که پیش از این خبرنگاران بدون مرز نیز از مقامات مسوول افغانستان خواسته بودند که باید مصوونیت خبرنگاران را در مناطق جنگی تضمین کنند.

در اعلامیۀ که این نهاد به رسانه ها فرستاده بود آمده که گزارشگران بدون مرز در پی تشدید حملات طالبان و گروه داعش برای امنیت صدها و خبرنگار و رسانه در ولایت های افغانستان نگران است.

در اعلامیۀ این نهاد به نقل از رضا معینی مسوول نهاد گزارشگران بدون مرز در افغانستان آمده که وظیفه حکومت، قوای دولتی و امنیت ملی افغانستان حمایت و تضمین مصوونیت ژورنالیستان است.

XS
SM
MD
LG