لینک های دسترسی

Breaking News

ادامۀ جنگ در پچیراگام ولایت ننگرهار


خیزش کنندگان مردمی در پچیراگام
خیزش کنندگان مردمی در پچیراگام

عملیات قوای حکومت افغانستان بر ضد نیروهای داعش در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار ادامه دارد. اروی افغانستان میگوید در جنگ پیشی کرده اند.

قیام کنندگان علیه داعش می گویند این گروه، ده ها نفرشان را گرفتار نموده و حکومت فقط محلات قبلی را نگه میدارند. اینگونه معلوم میشود که داعش در مقابل قوای افغان ایستادگی و مقاومت زیاد می نماید و نیروهای امنیتی را نمیگذارند تا پیشروی نماید.

از نبرد در برپچیر سه روز میگذرد و هنوز هم اجساد کشته های قیام کنندگان روی جاده ها افتاد است.

قیام کنندگان قومی میگویند ارتباط شان با زخمی ها قطع گردیده و فکر میکنند تعداد زیاد شان تلف شده باشند.

سید قیوم یک باشندۀ بر پچیر که برعلیۀ داعش قیام نموده میگوید"بیست و پنج نفر زخمی شده بود. آنها اکنون مفقود اند. امکان دارد آنها را کشته باشند و اجساد شانرا باخود برده باشند".

قیام کنندگان میگویند حکومت به آنها اجازۀ جنگ با داعش را نمیدهد و آنها در منطق پایین تر متوقف شده اند.

.آنها تخمین میکنند که تعداد کشته شدگان خیزش کنندگان مردمی از بیست نفر بلاتر تر است. یک قوماندان قیام کنندگان به صدای امریکا گفت"۱۲۰ نفر ما شهید شده اند ودر میدان جنگ باقی مانده اند و هیچ کسی نیست که آنها را دفن کنند. حکومت باید مرده های ما را از آنجا بکشد. قوای حکومت اکنون آمده و فقط در جای خود نشسته اند".

خانواده یی در حال فرار از پچیراگام
خانواده یی در حال فرار از پچیراگام

در بعضی از نقاط در مسیر پچیراگام خیزش کنندگان با رنگ های سفید و تأثر شدید نشسته اند. بعضی از باشندگان مناطق پچیر بالا و پایین میگویند این جنگ، دوامدار است.

تاکنون بیش از یکصد خانواده بیجا شده اند. اکثر شان بجایی رفته اند که زندگی شان بسیار مشکل میگذرد. بعضی از خانواده به گشنگی بسر میبرند.

ادارات حکومتی ادعا مینمایند بعضی مناطق را در آغاز عملیات تصرف کرده اند ولی در عمل جنگ هنوز از مناق قبلی پیش نرفته است.

عطالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار میگوید برای موفقیت در جنگ پچیر پلان های تازه ترتیب نموده اند. وی گفت" تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ داعشی کشته شده است و مخفیگاه های شان ویران شده است. پلان های نو هم ترتیب گردیده و در روز های آینده وضعیت پچیراگام خوب میشود".

عساکر اردوی افغان در منطقه میگویند جنگجویان داعش خود را در منازل مسکونی جابجا نموده اند و ازبلای برج های قلعه ها بر آنها فیر میکنند. معلوم نیست که چه وقت حکومت این جنگ را خواهد برد.

دولت اسلامی یا داعش از طریق رادیوی شان اغلان کرده اند که به زنان و اطفال محصور صدمه یی نخواهد رسید.

مقامات ولایت ننگرهار میگویند داعش میخواهد که به آن منطقۀ توره بوره خود را برساند که زمانی اسامه بن لادن رعبر القاعده با تعدادی از گروهش در آنجا زندگی مینمود.

گزار: ذبیح الله غازی

ادیت و ویراستار: احدعزیززاده

XS
SM
MD
LG