لینک های دسترسی

Breaking News

آیندۀ روابط ایالات متحده با کشور های شرق میانه


ترمپ معاملۀ سلاح هسته ای را با تهران و کشور های غربی "یکی از بدترین معامله های" نامید .
ترمپ معاملۀ سلاح هسته ای را با تهران و کشور های غربی "یکی از بدترین معامله های" نامید .

با پیروزی دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات رهبران جهان و تحلیلگران به این می اندیشند که انتخاب ترمپ بحیث رئیس جمهور امریکا چه پیامد هایی برای کشور های شان میتواند داشته باشد، به خصوص رهبران کشور های شرق میانه که از اظهارات آقای ترمپ در قسمت وضع محدودیت برای ورود مسلمانان به داخل امریکا، در اوایل مبارزات انتخاباتی اش با خشم واکنش نشان دادند.

سیاستمداران در اربیل، مرکز کردستان عراق، میگویند آنها از مبارزات انتخاباتی ترمپ به صورت درست درک نتوانستند که افکار آقای ترمپ در مورد خودمختاری کردستان چگونه است و چه تغییری در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، به وجود خواهد آمد.

مسعود بارزانی، رئیس جمهور منطقۀ خود مختار کُردستان عراق، یکی از رهبرانی است که افکار آقای ترمپ را در مورد داعش به درستی درک نکرده است.

آقای بارزانی در مورد گفت: " راز و پلان فاقد خطای ترمپ در مورد شکست داعش چه است؟ او می گوید که روز های داعش شمار خواهد شد، اما چه دگرگونی را می تواند وارد کند. ما پیشرفت های خوبی در راستای شکست داعش داشته ایم."

در حالیکه ترمپ مشخص نساخته است که وی در عراق چه خواهد کرد، وی به صورت مکرر گفته است ک با کُرد ها از نردیک کار خواهد کرد و این اظهارات رئیس جمهور منتخب امریکآ، برای مقامات اربیل، مایه راحتی بوده است.

عراق و اسراییل- فلسطین

در عراق نیز تلاش صورت می گیرد تا هدف ترمپ در آن کشور، درک شود.

در مورد موقف ترمپ در مورد عراق حدس هایی وجود دارد. با آنهم شماری از سیاستمداران عرب، اظهاراتی را که آقای ترمپ در ماه فبروری در مورد منازعۀ اسرائیل و فلسطین کرده بود، تا اندازۀ آنرا "به گونه ای بی طرفانه" تلقی کردند و آنرا مایه ترغیب دانستند. اما اظهارات ترمپ هشداری برای اسرائیل و امریکایی های یهودی تلقی گردید.

اما در ماۀ مارچ امسال، آقای ترمپ گفت که اگر به حیث رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود، وی سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت المقدس انتقال خواهد داد. این بیانات مایه خوشنودی بنیامن نیتنیاهو، صدراعظم اسرائیل گردید.

در این اواخر، یکی از همکاران نزدیک ترمپ، در مصاحبه ای با روزنامه تایمز اسرائیل گفت که ترمپ راۀ حل دو دولت برای اسرائیل و فلسطین در اولویت کاری وی نمی باشد و در صدد خواهد بود تا روابط گرمتر با اسرائیل داشته باشد. اظهارات ترمپ در مورد روابط با اسرائیل در حالی صورت گرفت که در هشت سال گذشته، روابط میان دو کشور در دو دور ریاست جمهوری بارک اوباما، با دشواری مواجه بوده است.

اما بیانات متناقض و بدون آمادگی ترمپ در دوران مبارزات انتخاباتی، موجب سرگیچی نیز شده بود.

هیلری کلنتن یک شخصیت شناخته شده بود. وی یک تیم شناخته شدۀ پالیسی خارجی داشت. قسمی یک مشاور خانوادۀ شاهی عربستان گفته بود، کلنتن افرادی را در پست های کلیدی وزارت خارجۀ امریکا تعین کرده بود که از مسایل آگاه بودند. ترمپ این کار را در زمان مبارزات انتخاباتی اش انجام نداده است. او در جریان کمپاین انتخاباتی اش تیم پالیسی خارجی لازم را نداشت.

ترمپ نتوانست در بیانیه پیروزی اش، جوابی درستی به سوالاتی که نزد رهبران شرق میانه وجود دارد، ارائه نکرد. آقای ترمپ فقط گفت که با کشور های خارجی "معاملۀ عادلانه" خواهد داشت و تلاش های وی با سایر کشور های جهان بر مشارکت متمرکز خواهد بود، نه خصومت و منازعه.

ایران

در مبارزات انتخاباتی، ترمپ معاملۀ سلاح هسته ای را با تهران و کشور های غربی "یکی از بدترین معامله هایی" نامید که "در تاریخ هیچ کشوری سابقه ندارد".

جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران، که در حال دیدار از رومانیا میباشد، در عکس العمل به پیروزی ترمپ گفت:"رئیس جمهور ایالات متحد ه باید واقعیت های جهان امروز را بداند. با توجه به اینکه ایران و ایالات متحده روابط رسمی با هم ندارند، این مهم است که ایالات متحده به تعهدات خود در مورد توافق چند جانبۀ هسته ای عمل کند."

تمام رهبران منطقه در اوایل صبح چهارشنبه پیروزی ترمپ را به حیث رئیس جمهور انتخابی تبریک گفتند. انقره در جملۀ اولین کشور های بود که پیروزی ترمپ را تبریک گفت. ترکیه با استفاده از موقع تقاضای تسیلمی ملای تبعیدی ترکی، فتح الله گولن را که در ایالات متحده بسر میبرد، تکرار کرد. ترکیه آقای گولن را متهم به طرح توطئۀ کودتا ی ناکام ۱۵ جولای کرده است.

شورشیان سوریه که از شش سال به این طرف برای سرنگونی رژیم بشار الاسد می جنگند، مشتاقانه منتظر اند که ریاست جمهوری ترمپ در بر گیرندۀ چه اقدامات خواهد بود.

آقای ترمپ گفته است که وی رژیم اسد را خوش ندارد، اما تاکید کرده است که در جنگ بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، با حکومت سوریه و حامی آن، روسیه، با آنان یکجا خواهد بود.

XS
SM
MD
LG