لینک های دسترسی

Breaking News

فهرست ۱۱۰۰ زن نخبه افغان برای سهم بیشتر در سطح رهبری


گروهی از زنان افغانستان، فهرست، ۱۱۰۰ زن نخبۀ افغان را آماده کرده اند و خواستار افزایش سهم زنان در سطوح رهبری دولت اند.

در همین حال وزارت امور زنان افغانستان نیز روی تعدیل برخی از قوانین که حقوق زنان در آن در نظر گرفته نشده است، کار می‌کند.

در حالی که گاه گاهی از نبود زنان نخبه شکایت میشود و برای حضور نداشتن زنان در رهبری و تصمیم گیری مسایل مهم حکومتی و ملی، محدود بودن شمار زنان نخبه و با ظرفیت دلیل آورده میشود؛ گروه دادخواهی حقوق سیاسی زنان به کمک فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، فهرستی از زنان نخبه را آماده کرده است.

فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان گفت این فهرست از ۱۱۰۰ زن نخبه از میان زنان ۳۴ ولایت افغانستان در مدت یک سال گذشته آماده شده است و امروز سه شنبه به نمایندگان سران حکومت وحدت ملی تسلیم شد.

مریم آروین مسؤول بخش زنان و اطفال بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان گفت سران حکومت میتوانند زنان شامل این لیست را در پستهای مهم دولتی بگمارند.

خانم آروین می گوید "اگر احیانا ما صدای خود را بلند میکنیم و میخواهیم که زنان در سطوح رهبری باشند، نیاز به این نباشد که بگویند زنان از لحاظ ظرفیتی نمی‏توانند این سمت را عهده‎دار باشند، شاهد این مسأله بودهایم."

به گفتۀ بانو آروین، برای انتخاب این زنان، شاخصهای چون درجۀ تحصیلی، تجربۀ کاری و ارزیابی توانایی مدیریتی درنظر گرفته شده است.

همین اکنون بربنیاد آماری که فیفا به نقل از ارگانهای محل افغانستان ارائه کرده است، سهم زنان در پست ولایت، سه درصد، در پست معاون والی سه درصد که فقط یک والی و یک معاون والی را دربر میگیرد، در پست سفارت‌خانهها و کنسولی‌های افغانستان ‌دو درصد که فقط یک سفیر را در بر میگیرد و همچنان سهم زنان در کرسی ولسوال و شاروال صفر، است.

بربنیاد گزارش فیفا، تعداد زنان در کرسی‌های انتخابی بیشتر از کرسیهای انتصابی است.

حضور زنان در ولسی جرگه ۲۷ درصد، در شوراهای ولایتی ۲۰ درصد، در اعضای انتخابی مشرانو جرگه نه درصد و در اعضای انتصابی مشرانو جرگه ۵۳ درصد اند.

همچنان پس از ایجا د حکومت وحدت ملی چهار وزارت و نه معینیت وزارت خانهها نیز به زنان اختصاص داده شده است.

از سوی هم وزارت امور زنان افغانستان نیز از سهم کنونی زنان در قدرت و تصمیم گیری راضی نیست و خواستار بیشتر شدن سهم زنان در امور رهبری است.

مسؤولان این وزارت تأکید کردند که حتی در برخی از قوانین، حقوق زنان در نظر گرفته نشده است که آنان خواستار تعدیل در آن اند.

سپوژمی وردگ معین پالیسی وزارت امور زنان افغانستان امروز سه شنبه به خبرنگاران گفت "ما در قوانین تعدیلاتی را پیشنهاد میکنیم. وزارت امور زنان کمیتۀ قوانین دارد که بسیار فعالانه کار میکند و تعدیلات را در قوانین پیشنهاد میکند و بعضی از قوانین را به همکاری وزارت عدلیه انکشاف میدهد."

در همین حال زنانی که در ساختارهای دولتی افغانستان سهم فعال دارند، حضور زنان در سطح رهبری، کارکرد و نتیجۀ کار زنان را برای بیشترشدن سهم آنان در سمت‏های مهم دولتی، تأثیرگذار می‎دانند.

در همین حال فعالان حقوق زن، باور دارند که سهم زنان در حکومت وحدت ملی، حتی به میزان مشارکت آنان در روند رأی دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که سی درصد بود، داده نشده است.

برخی از زنان هم با انتقاد شدید از فعالان حقوق زن تأکید می‏کنند که در بحثهای مرتبط به حضور زنان در رهبری و تصمیم گیری نقش بانوان جوان و محصل در نظر گرفته نمی‏شود.

حمیرا ثاقب رئیس خبرگزاری زنان افغانستان و فعال حقوق زن گفت "نیازمندیهای عموم زنان و واقعیتهای جامعه نادیده گفته میشود. بیتفاوتی زنان نخبه نسبت به عمومی بودن گسترۀ مشارکت و حفظ این سرمایۀ اجتماعی باعث شده است که بحث مشارکت سیاسی زنان کاملأ یک بحث تزئینی و به بحث سمبولیک دیده شود."

این در حالیست که بربنیاد آخرین نظرسنجی‏ها و پژوهشهای انجام شده در افغانستان، حضور زنان در مکان‏های کاری بنابر دلایل چون ناامنی، آزار و اذیت جنسی کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG