لینک های دسترسی

Breaking News

وزیرخارجه افغانستان در نشست ائتلاف ضد داعش اشتراک می‎کند


وزیرخارجه افغانستان به تاریخ ۲۲ مارچ در نشست ائتلاف ضد داعش در واشنگتن، اشتراک خواهد کرد.
وزیرخارجه افغانستان به تاریخ ۲۲ مارچ در نشست ائتلاف ضد داعش در واشنگتن، اشتراک خواهد کرد.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان، امروز یکشبنه، جهت اشتراک در نشست ائتلاف ضد داعش در واشنگتن، به ایالات متحده امریکا سفر می‎کند.

آقای ربانی، پیش از چاشت امروز، به خبرنگاران گفت، در نشست ائتلاف ضد داعش، روی مسایل مربوط به تروریزم، چالش‎ها و تهدیدهای که این پدیده برای افغانستان ایجاد کرده است، صحبت خواهد کرد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان، گفت "یقینأ مسایل تروریزم، چالش‎های که از طریق تروریزم افغانستان با آن مواجه است و افغانستان از آن تهدید می‎شود، مطرح خواهد شد. در این شکی نیست که ما برنامه‎ها، پلان‎ها و صحبت‎های با آنان خواهیم داشت."

سومین نشست وزرای خارجه ائتلاف ضد داعش، ۲۲ مارچ در واشنگتن برگزار خواهد شد و وزیرخارجه افغانستان در آن شرکت خواهد کرد.

این در حالیست که مقامات محلی برخی ولایت‎های افغانستان از فعالیت گروه موسوم به داعش یا دولت اسلامی و سربازگیری این گروه اظهار نگرانی کرده اند.

وزیر خارجه افغانستان طی سفرش به ایالات متحده امریکا، با وزرای دفاع و خارجه، مشاور امنیت ملی، اعضای کانگرس ایالات متحده امریکا و سرمنشی ملل متحد نیز دیدار خواهد داشت.

هم‎چنان آقای ربانی، پیش از چاشت امروز، به خبرنگاران گفت، از طرح افزایش نیروهای امریکایی در این کشور، که از سوی جنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکای و ناتو در افغانستان، پیشنهاد شده است، حمایت می‎کند.

او افزود که امیدوارند تا برگزاری نشست سران ناتو در ماه جون، این طرح به تصویب برسد.

اشتراک در نشست مسکو

در ماه آینده میلادی، نشستی در مسکو در مورد صلح، امنیت و بازسازی افغانستان برگزار خواهد شد.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان می‎گوید از این ابتکار روسیه استقبال می‎کند؛ اما او می‎افزاید تا زمانی که جزییات این نشست با آنان شریک نشود، در مورد اشتراک در این نشست تصمیم نخواهند گرفت.

آقای ربانی گفت "ما می‎خواهیم که جزییات بیشتر بدست بیاوریم و بپرسیم که این نشست چگونه ، چه وقت برگزار می‌‏شود؟ اهداف و آجندای آن چیست؟ تا آن زمان انتظار می‎کشیم و در این هیچ شکی نیست که خواست ما از کشورهای همسایه و منطقه اینست که برای صلح و ثبات افغانستان با حکومت افغانستان کار کنند."

اما تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، می‎گوید نمایندۀ افغانستان در نشست مسکو اشتراک خواهد کرد.

آقای غورځنگ می‎افزاید که در این نشست نمایندۀ دوازده کشور اشتراک خواهد کرد و افغانستان نقش محوری خواهد داشت.

آقای غورځنگ، گفت "به شمول ایالات متحده امریکا، تمام کشورهای که به شکلی از اشکال، در صلح افغانستان دخیل است و نقش دارد، در این کنفرانس دعوت خواهد شد. دولت افغانستان به این اصل و درخواست موافقه کرده است با توان تمام و استدلال واضح، در این کنفرانس اشتراک خواهد کرد."

آقای غورځنگ افزود که این نشست به دولت افغانستان برای شکل گیری یک اجماع منطقوی و بین المللی در مور صلح این کشور، یک شانس است.

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در این نشست از گروه‎های مخالف مسلح، دعوت نشده است.

این سومین نشست خواهد بود که از سوی روسیه، در مورد صلح و ثبات افغانستان برگزار می‎گردد.

در نشست نخست نمایندگان روسیه، چین و ایران اشتراک داشتند و از افغانستان دعوت نشده بود؛ اما در نشست دوم رسمأ از افغانستان دعوت شد و نمایندگان شش کشور (چین، پاکستان، ایران، هند، روسیه و افغانستان) اشتراک کرده بودند.

XS
SM
MD
LG