لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه: واشنگتن علاقمند شرکت در کنفرانس مسکو است


ماریا زخروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه
ماریا زخروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه

ایالات متحده علاقمندی خود را جهت شرکت در کنفرانس منطقه یی روی مسایل افغانستان در مسکو ابراز داشته است.

ماریا زخروفا، سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه با ابراز این مطلب گفت که کنفرانس مسکو قرار است به تاریخ ۱۴ اپریل برگزار شود که روی امنیت در افغانستان و دورنمای آن متمرکز خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه، هفتۀ پیش اعلام کرده بود که ایالات متحده در کنفرانس صلح افغانستان که قرار است در ماه اپریل در مسکو برگزار شود، اشتراک نخواهد کرد.

خانم زخروفا روز پنجشنبه طی کنفرانس خبری گفت "روسیه به این باور است که هدف اساسی مشوره ها ایجاد یک رویکرد واحد منطقه یی برای گسترش بیشتر روند مصالحۀ ملی در افغانستان است."

این مقام وزارت خارجۀ روسیه تاکید ورزید که به مقامات امریکایی و واشنگتن دعوت نامه شرکت در کنفرانس منطقه یی ارسال شده و امریکایی ها علاقمند حضور در این کنفرانس و "بحث بین المللی" روی این مسایل اند.

قرار است در این کنفرانس برعلاوۀ افغانستان، کشور های آسیای مرکزی، چین، هند، ایران، پاکستان و ایالات متحده نیز شامل باشند.

جیم متیس وزیردفاع امریکا گفت هنوز روی افزایش نیرو های امریکایی در افغانستان تصمیم نگرفته است.
جیم متیس وزیردفاع امریکا گفت هنوز روی افزایش نیرو های امریکایی در افغانستان تصمیم نگرفته است.

این در حالیست که وزیردفاع امریکا امروز جمعه در لندن نگرانی خود را از حضور روسیه در افغانستان و تعامل مسکو با طالبان ابراز داشت.

جیم متیس گفت "ما شاهد فعالیت های روسیه در ارتباط با طالبان بوده ایم. در این مقطع زمانی نمی گویم اگر این ارتباطات کمک های تسلیحاتی و همچو مسایل بوده و یا خیر، اما آنچه در پرتو سایر فعالیت های روسیه انجام می پذیرد، ما را نگران می سازد."

اما خانم زخروفا، ایالات متحده را بازیگر مهمی در حل و فصل مسایل افغانستان خوانده گفته است شرکت آنان در تلاش های صلح کشور های منطقه، به تاکید این پیام به مخالفین مسلح افغان کمک می کند تا به مقاومت مسلحانۀ خود پایان داده و مذکرات را آغاز کنند.

سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه در آن کنفرانس خبری، بر نقش رهبری کننده حکومت افغانستان تاکید کرده گفت "مطابق با اصولی تصویب شدۀ قبلی، گروه های مسلح مخالف دولت وارد زندگی صلح آمیز گردند."

پیش از این وزارت خارجه روسیه گفته بود که هنوز هم موقف حکومت جدید امریکا در قبال افغانستان برایشان روشن نمی باشد.

وزارت خارجۀ روسیه حضور امریکا را در همچو مذاکرات کلیدی خوانده گفت به خاطر عدم شرکت واشنگتن در روند مشورتی ابراز تاسف کرده است.

هفتۀ گذشته یک مقام مریکایی که نخواست نامش افشا شود، دلیل رد دعوت روسیه را در کنفرانس مسکو عدم مشوره با امریکا خوانده گفته بود که هدف روسیه از تشکیل چنین کنفرانس آگاهی ندارد.

XS
SM
MD
LG