لینک های دسترسی

Breaking News

در افغانستان مواد مخدر را خارجی‌ها پروسس می‌کنند - مقام‌ها


مراسم حریق بیشتر از ۱۵ تُن مواد کیمیاوی مایع "استیک ان هایدراید" در ولایت هرات
مراسم حریق بیشتر از ۱۵ تُن مواد کیمیاوی مایع "استیک ان هایدراید" در ولایت هرات

مقام های افغان در حوزه غرب می گویند کشورهایی که مواد تیزابی را برای تولید انواع مواد مخدر به افغانستان وارد میکنند؛ عاملان اصلی افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان استند.

این گفته های مقام های افغان در مراسم حریق بیشتر از ۱۵ تُن مواد کیمیاوی مایع "استیک ان هایدراید" در ولایت هرات مطرح میشود.

مواد تیزابی که هفته گذشته هنگام انتقال توسط یک کانتینر به ولایات جنوبی افغانستان ؛ از ناحیه پنجم شهر هرات کشف و ضبط شد.

در مراسم حریق این مقدار مواد اسیدی مقام های محلی و امنیتی ولایت هرات ، نماینده گان وزارت های امور داخله ، مبارزه با مواد مخدر و سارنوالی اختصاصی مبارزه با مواد مخدر کابل اشتراک داشتند.

ضیاء حافظی مدیر عمومی مبارزه علیه مواد مخدر پولیس زون ۶۰۶ انصار در حوزه غرب میگوید که کشف و حریق مواد مخدر و کیمیاوی در محدوده های زمانی خاص ، نمیتواند راهکاری موثر برای مبارزه با این پدیده شوم در افغانستان بشمار رود.

آقای حافظی می گوید دهقانان افغان تنها تریاک را کشت میکنند اما پروسس تریاک به مواد مخدری چون هرویین ، مورفین و کریستال وابسته با مواد تیزابی و پریکرسرهایی است که از بیرون وارد افغانستان میشوند.

مدیر عمومی مبارزه با مواد مخدر پولیس زون ۶۰۶ انصار در حوزه غرب می گوید حکومت افغانستان بر اساس تفاهم نامه ای که با ملل متحد دارد مکلف به از بین بردن هر نوع مواد تیزابی و پریکرسرهایی است که در این کشور کشف میشود .

وی همچنان از کشورهای همسایه افغانستان میخواهد تا همگام با نیروهای افغان ، با قاچاقبران و مافیای مواد مخدر که قصد واردات مواد اسیدی به این کشور را دارند مبارزه کنند.

محموله بزرگ "استیک ان هایدراید" که روز سه شنبه در ولایت هرات آتش زده شد بیشتر از ده میلیون دالر آمریکایی ارزش داشت.

این مواد کیمیاوی هفته گذشته زیر نام مبلایل محصول گمرکی شده بودند.

انورشاه رحمانی رئیس گمرک هرات نیز بعد از کشف این مقدار مواد کیمیاوی ، انگشت انتقاد را به سمت اداره نورم و استندرد در بندر اسلام قلعه این ولایت نشانه گرفته بود.

با اینکه اداره نورم و استندرد هرات این ادعا را رد میکند اما مقام های محلی هرات از تعقیب و پیگیری جدی این موضوع سخن میزنند.

جنرال محمد جمعه عدیل سرپرست ولایت هرات می گوید تمام کارمندان دولتی در ریاست گمرک ، اداره نورم و استندرد و سایر بخش ها که در وارد شدن این محموله تیزاب به داخل کشور سهل انگاری کرده اند را به نهاد های عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد.

هرات به دلیل هم مرز بودن با کشورهای ایران و ترکمنستان همواره معبری مناسب برای باندهای مافیایی و قاچاقبران مواد مخدر بوده است.

با اینکه همه ساله هزاران لیتر مواد کیمیاوی مایع و جامد از سوی نیروهای امنیتی در ولایت هرات ، حریق میشود اما با آنهم وفور مواد مخدر را به راحتی در این ولایت میتوان مشاهده کرد.

Burning 15 tons of acidic substances in Herat
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:36 0:00

XS
SM
MD
LG