لینک های دسترسی

Breaking News

مریم میرزا خانی، دانشمند ایرانی تبار کی بود؟


مریم میرزاخانی، دانشمند ایرانی ریاضیات و نخستین زن برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضیات، بر اثر ابتلا به سرطان پستان روز شنبه در ۴۰ سالگی درگذشت.

خانم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل ویژگی و پیچیده بودن تحقیقاتش در «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی» به دریافت جایزه فیلدز نائل شده بود، جایزۀ که هر ۴ سال یک بار به ریاضیدانان زیر ۴۰ سال اهدا می‌شود.

خانم میرزاخانی هنگام دریافت جایزه گفته بود "این افتخار بزرگی است. من خیلی خوشحال می‌شوم اگر این جایزه مشوق زنان جوان دانشمند و ریاضیدان شود. من مطمینم در سالهای پیش رو بسیاری از زنان جوایزی مانند این را خواهند گرفت."

مریم میرزاخانی او اولین زن ایرانی است که به عضویت اکادمی ملی علوم امریکا درآمده بود
مریم میرزاخانی او اولین زن ایرانی است که به عضویت اکادمی ملی علوم امریکا درآمده بود

​از لیسه تا پوهنتون استنفورد کالیفرنیا

مریم میرزاخانی متولد ۱۳۵۶ در تهران، در لیسه فرزانگان تهران تحصیل کرد و طی این دوران عنوان اولین دختر ایرانی برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را آن خود کرد.

مریم میرزاخانی همچنین نخستین محصلی بود که دو سال پیهم (۱۹۹۴و ۱۹۹۵) مدال طلا گرفت و همچنین نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرۀ کامل گرفت.

خانم میرزاخانی مدرک لیسانس و ماستری خود در رشته ریاضی را از پوهنتون صنعتی شریف تهران و دکترای خود در همین رشته را تحت سرپرستی کورتیس مک‌مولن، ریاضیدان امریکایی، از پوهنتون هاروارد دریافت کرد و سپس در پوهنتون های پرینستون و استنفورد در ایالات متحده مشغول به تدریس شد.

مریم میرزاخانی همچنین در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه بلومنتال از انجمن ریاضیات امریکا، در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه "روث لیتل ستر"، و در سال ۲۰۱۴ نیز برنده جایزه تحقیقات "کلی" از مؤسسه ریاضی "کلی" شد.

او همچنین اولین زن ایرانی است که به عضویت اکادمی ملی علوم ایالات متحدۀ امریکا درآمده بود.

خانم میرزاخانی با جان وندارک، پژوهشگر علوم کامپیوتر ازدواج کرد. تنها فرزند آنها، دخترشان، آناهیتا است.

XS
SM
MD
LG