لینک های دسترسی

Breaking News

ورزشکار افغان دربامیان برنده مسابقۀ ماراتن در بین ورزشکاران ۱۲ کشور شد


در این مسابقه حدود ۴۰۰ ورزشکار اشتراک کرده بود
در این مسابقه حدود ۴۰۰ ورزشکار اشتراک کرده بود

یک ورزشکار افغان از ولایت پکتیا در مسابقۀ ماراتن که روز جمعه در ولایت بامیان برگزار شد، در بین ورزشکاران ۱۲کشور جهان مقام اول را به دست آورد.

محمد کریم یاقوت، ورزشکار افغان دربین نزدیک به ۴۰۰ ورزشکار داخلی وخارجی، مقام اول را کسب کرد.

دیوید، شهروند آسترالیا، و حسن از ولایت بامیان، به ترتیب در مقام دوم و سوم این مسابقه قرار گرفتند.

سومین دور مسابقات سالانۀ " دوش ماراتن افغانستان" با اشتراک نزدیک به ۴۰۰ ورزشکار داخلی وخارجی در ولایت بامیان برگزار شد.

دراین مسابقه، صدها ورزشکار از ۱۳ ولایت افغانستان و ده ها ورزشکار از ۱۲کشور خارجی، فاصلۀ ۴۲ کیلومتری را با هم به رقابت پرداخته، دوش کردند.

برگزار کنندگان مسابقه دوش مارتن، هدف برگزاری این مسابقه را ترویج فرهنگ ورزش بین جوانان افغان، ایجاد همدلی بین افغان‌ها و رساندن پیام صلح برای جهانیان، یاد می‌کنند.

گل‌ حسین بایزاده، یکی از برگزار کنندگان این مسابقه در ولایت بامیانگفت" مسابقات دوش ماراتن امسال در چهار بخش، برگزار شد که ورزشکاران از ۱۳ ولایت افغانستان و ۱۲ کشور خارجی اشتراک داشتند وهدف از برگزاری این مسابقات ترویج فرهنگ ورزش، ایجاد همدلی بین افغان‌ها ورساندن پیام صلح از افغانستان برای جهانیان بود تا جهان متوجه شود که افغانستان هنوز جای زندگی است ومردم از زندگی دراین جا خرسند اند".

محمدکریم یاقوت، ورزشکار افغان که مقام اول این مسابقه را از آن خود کرد به رادیو آشنا _ صدای امریکا گفت که" چهل و دو کیلومتر را موفقانه توانستم که در ۲ساعت و۵۹ دقیقه بدوم و هر فردی که در مسابقات ماراتن دوش می‌کند او قهرمان است واحساس بسیار خوشحالی دارم".

دراین مسابقه، ورزشکاران کشورهای ایالات متحدۀ امریکا، انگلستان، فرانسه، تایلند، روسیه، کولمبیا، ایران، چک، تایوان، سویس و استرالیا اشتراک داشتند.

دیوید شهروند کشور استرالیا و برنده مقام دوم این مسابقه می‌گوید" به خاطری که دوش را خوش دارم به افغانستان آمدم و دراین مسابقه اشتراک کردم. درجریان دوش کودکان و مردمی را دیدم که خیلی برخورد خوب داشتند و من بسیار خرسندم که به اینجا آمدم".

درمسابقۀ دوش "مارتن افغانستان" امسال، حضور دختران پر رنگ تر از سال‌های قبل به نظر می رسید. برگزار کنندگان این مسابقه می‌گویند که از میان بیش از ۳۸۰ ورزشکار، ۲۰۰ اشتراک کنندۀ این مسابقه را دختران تشکیل می‌دادند.

بانوان ورزشکاری که دراین مسابقه اشتراک کرده اند با اظهار خرسندی می‌گویند که آنان در یک رقابت نفس گیر توانستند پا به پای مردان دوش کرده وفاصلۀ ۴۲ کیلومتر را موفقانه بپیمایند.

صدف، یکی از اشتراک کنندگان این مسابقه، می‌گوید" گرچند مقام اول، دوم وسوم را گرفته نتوانستم، اما موفق شدم که ۴۲کیلو متر را طی کنم و اکنون پس از سپری کردن این مسابقه، دیگر کارها نیز برایم غیرممکن نیست ومی‌توانم انجام بدهم".

مسابقات دوش مارتن افغانستان، همه ساله با حضور ده ‌ها ورزشکار خارجی و صدها ورزشکار افغان به دلیل موجودیت امنیت خوب در ولایت بامیان برگزار می شود.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG