لینک های دسترسی

Breaking News

نصاب جدید تحصیلات عالی افغانستان سال آینده تطبیق می‌شود


وزارت تحصیلات عالی درنصاب جدید تحصیلی جذب ماستران و داکتران را به حیث استادان افزایش می‌دهد
وزارت تحصیلات عالی درنصاب جدید تحصیلی جذب ماستران و داکتران را به حیث استادان افزایش می‌دهد

وزارت تحصیلات عالی افغانستان برنامۀ بازنگری و معیاری سازی نصاب تحصیلات عالی را در این کشور، آغاز کرد که این پروژه در مدت بیش از شش ماه تکمیل خواهد شد.

عبدالطیف روشان، سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان می ‌گوید که نصاب تحصیلی کنونی مطابق نیازهای جهانی و معیارهای علمی نیست. او یکی از دلایل بیکاری اکثریت فارغین پوهنتون‌ها را کم کیفیت بودن نصاب تحصیلی عنوان کرد.

آقای روشان، افزود که مطابق نصاب جدید، رشته‌های تحصیلی بازنگری خواهد شد، رشته‌های جدید مطابق نیازهای جهانی ایجاد خواهد شد، سیستم کریدت تقویت خواهد گردید و تحصیلات عالی در افغانستان با پیشرفت‌های علمی همگام خواهد شد.

به گفته مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان، این نصاب با نظارت قوی، افزایش و جذب آموزگاران ماستر و داکتر، افزایش سطح علمی استادان لیسانس به ماستر و داکتر از طریق بورس ‌ها و توازن در تطبیق نصاب در تمام نهادهای تحصیلات عالی، تطبیق خواهد شد.

احمد سیر مهجور، معین مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی افغانستان در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که طی دورۀ پنج ساله، تمام استادان نهادهای تحصیلاتی دولتی که لیسانس اند به بورس ‌های ماستری فرستاده خواهند شد.

در همین حال، شماری از استادان پوهنتون از وضعیت تحقیق در کشور نگران اند که به گفته مقام‌های وزارت تحصیلات عالی، بربنیاد نصاب جدید به برجسته‌ سازی آن در نهادهای تحصیلات عالی تلاش خواهد شد.

شفیق وردک، استاد ژورنالیزم در پوهنتون کابل به رادیو آشنا صدای امریکا از کمبود منابع در این خصوص گفت "محصلین با اصول تحقیق کم آشنایی دارند، مراکز تحقیق در افغانستان از نظر منابع و امکانات بسیار زیاد محدود است. ما بسیار اوقات از منابع دست دوم و حتی درجه دوم استفاده می‌کنیم، ظرفیت تحقیق در مجموع در پوهنتون‌ها و مراکز علمی ما بسیار پایان است."

شماری از محصلان باور دارند که در نهادهای تحصیلات عالی افغانستان به ویژه نهادهای تحصیلی دولتی، معمولأ نصاب تدریسی قدیمی از چند دهه قبل تدریس می‌شود.​

در سراسر افغانستان ۱۳۰ نهاد تحصیلات عالی خصوصی و ۳۶ نهاد تحصیلات عالی دولتی فعالیت دارند که بیش دوصد هزار محصل در این نهادها مصروف فراگیری دانش اند.

XS
SM
MD
LG