لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه ها در واشنگتن راجع به پیشنهاد صلح به طالبان


برخی از اعضای ارشد سنای ایالات متحده و جنرالان امریکایی، در مورد بستۀ پیشنهادی صلح با طالبان، و مذاکرات با آن گروه، دیدگاه های متفاوتی دارند.

جو لیبرمن سناتور پیشین از ایالت کنیتیکت، در محفلی که به مناسب حلول سال نو در واشنگتن دی سیبرگزار شده بود، گفت مذاکرات صلح باید با درک این موضوع از جانب طالبان صورت گیرد که ایالات متحده در کنار حکومت افغانستان می ایستد و برای حمایت از آن، آماده است تا قوت نظامی را نیز به کار ببرد.

جنرال جیمز کانوی فرمانده سابق نیروی های بحری ایالات متحده ابراز امیدواری نمود که پالیسی جنگ و صلح از طرف حکومت افغانستان و ایالات متحده بتواند هدف ایالات متحده را که تامین صلح در افغانستان است، جامه عمل بپوشاند.

او گفت: "امیدوارم. این چیزی است که ما می خواهیم در افغانستان به آن دست یابیم. من صادقانه فکر می کنم که راهی برای کاهش تضاد ها موجود است تا طالبان منحیث جز از حکومت منتخب باشند، هر نوع حکومتی که باشد. همیشه خوب است که مذاکره صورت گیرد تا اینکه انشعاب وجود داشته باشد."

این جنرال امریکایی به این باور است که حکومت پاکستان پس از فشار های اخیر ایالات متحده و انتقادات تند حکومت افغانستان گام های را علیه شبکه های دهشت افگن برداشته است، اما تاکید می کند که اقدامات اسلام آباد بسنده نیست و می تواند کار بیشتری انجام دهد.

اما جو لیبرمن سناتور پیشین امریکا به این پالیسی صلح و جنگ در افغانستان به دیده شک نگریسه و آنرا "خطرناک " می پندارد.

طالبان پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را هر چند به گونه رسمی رد نکره اند ، اما از این پیشنهاد رئیس جمهور غنی استقبال هم نکرده اند، بلکه بیشتر بر مذاکرات با حکومت امریکا تاکید ورزیده اند. آقای لیبرمن می گوید که این استراتیژی، عملی نیست.

جو لیبرمن میگوید: "نمی توانیم به طالبان اجازه دهیم که از ما امریکایی ها برای تضعیف قوت و شایستگی حکومت افغانستان سؤ استفاده کنند."

پیشنهاد حکومت افغانستان برای صلح با طالبان به استقبال مقام های امریکایی، جامه جهانی و ملل متحد مواجه شده، اما تا هنوز روزنه روشنی که بیانگر آغاز مذاکرات صلح میان کابل و طالبان باشد به چشم نمی خورد.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG