لینک های دسترسی

Breaking News

چین علاقه‌مند همکاری های بیشتر در افغانستان است


مقام‌های محلی در ولایت بامیان می‌گویند که دولت چین، علاقه‌مند گسترش همکاری در بخش‌های حفاظت از آثار باستانی، انکشاف زراعت و بهبود تعلیم وتربیه در این ولایت است.

لیوجینگ سانگ، سفیر چین در کابل امروز در سفری به ولایت بامیان به خبرنگاران گفت که چین علاقه‌مند همکاری‌های بیشتر در افغانستان است.

سفیر چین درافغانستان می‌گوید که کشورش علاقه‌مند همکاری های بیشتر در عرصه‌های مختلف انکشافی، فرهنگی واقتصادی با دولت افغانستان است.

لیوجینگ سانگ، سفیر چین در کابل در سفری به ولایت بامیان گفت که کشورش از طریق بانک انکشافی آسیایی، سهم بزرگی را در انکشاف افغانستان داشته و پس از این نیز، این همکاری‌ها گسترش خواهد یافت.

آقای سانگ، سفیر کشور چین در کنفرانس خبری در ولایت بامیان گفت"بانک انکشافی آسیایی که یکی بزرگترین حمایت کننده آن دولت چین است، اکثر پروژه های انکشافی ملی را در افغانستان اجرا کرده و امید واریم که همکاری ما در آینده در این کشور بیشترشود".

لیوجینگ سانگ می‌گوید که کشورش هیچ‌گاه در سیاست‌های داخلی افغانستان مداخله نکرده و با هیچ گروه و حزب سیاسی در افغانستان دشمنی و مشکل ندارد.

ولایت بامیان در مرکز افغاننستان و شهر گنسوی چین، حدود یک سال قبل از سوی مقام‌های دو کشور خواهر خوانده، اعلام شده بود.

مقام‌های افغان و جمهوری خلق چین، ارتباط فرهنگی و تاریخی بین افغانستان و چین و مشترکات آثار باستانی دوران بودیزم در ولایت بامیان و ولایت گنسوی چین و همچنان محوری بودن نقش افغانستان در راه تجاری ابریشم را دلیل این قرار داد؛ خواهر خواندگی این دو شهر تاریخی یاد کرده اند.

مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که اکنون کشور چین علاقه‌مند همکاری‌های بیشتر در بخش‌های حفاظت از آثار باستانی بامیان، انکشاف زراعت و تحصیلات عالی است.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان می‌گوید "یکی ازحوزه‌های مورد علاقه این‌ها، حفاظت از آثار باستانی است که این بسیار یک کار کلان است اما اینکه یکی از پیکره‌های بودا دربامیان ساخته شود این کار باید بین دو رئیس جمهور و بین دو کشور توافق شود و در این ارتباط هم رایزنی ها وجود دارد، امیدوارم که به یک نتیجه خوب منتج شود".

هم اکنون دو شرکت بزرگ سرک سازی دولتی کشور چین در ولایت بامیان، مصروف احداث سرک بامیان - دره صوف و سرک دوشی - بامیان است.

مقام‌های محلی بامیان می‌گویند که هم اکنون یکی از متخصصین مطرح رشتۀ باستان شناسی کشور چین، در باره چگونگی حفاظت از میراث‌های فرهنگی و بقایای مجسمه‌های تخریب شدۀ بودا در بامیان کار می‌کند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG