لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در هرات اجازه یافتند به دیدار خانواده های شان بروند


مقام های امنیتی ولایت هرات می گویند به افراد طالبان اجازه خواهند داد تا در روزهای آتش بس دوطرفه، برای دید و بازدید از خانوده هایشان به داخل شهرها بیایند.

اما آنها می‌گویند اگر در جریان این روزها و برنامه آتش بس، کدام حمله تهاجمی از سوی گروه طالبان صورت گیرد با واکنش متقابل قوای افغان روبرو خواهند شد.

ده روز قبل محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با حمایت و موافقت از فتوای اخیر علمای دینی این کشور آتش بس یک طرفه را از تاریخ بیست و دوم تا سی ام ماه جوزا در برابر جنگجویان گروه طالبان اعلام کرد.

یک هفته بعد از نشر این خبر، گروه طالبان نیز با نشان دادن چراغ سبز به این خواست ریاست جمهوری افغانستان گفتند که در جریان روزهای عید فطر، آتش بس خواهند کرد.

حالا و بعد از گذشت سه روز از این تصمیم گروه طالبان، مقام های امنیتی هرات از اجازه دادن به افراد گروه طالبان برای ورود به مناطق زندگی شان در این ولایت و دید و بازدید از خانواده هایشان در جریان روزهای آتش بس دوطرفه خبر میدهند.

جنرال امین‌الله امرخیل، قوماندان امنیه ولایت هرات اما می‌گوید که این افراد تنها در صورتی می توانند به دیدار خانواده هایشان بیایند، که مسلح نباشند و سبب نگرانی مردم نشوند.

امرخیل می گوید "در صورتیکه طالبان در مناطق تحت تسلط دولت بیایند ما امنیت شان را میگیرم چون آتش بس است و کدام مشکلی وجود ندارد اما بازم من پیشتر گفتم که تدابیر جدی و شدید امنیتی ما در برابر هر نوع حملات غیر مترقبه که صورت بگیرد وجود دارد و تمام قطعات ما در حالت اظهارات درجه یک استند."

این گفته مقام های امنیتی ولایت هرات با واکنش شدید آگاهان امور در این ولایت مواجه شده است.

عبدالقادر کامل، آگاه امور سیاسی می گوید در صورتیکه نیروهای امنیتی به افراد طالبان اجازه ورود به خانه هایشان در مناطق تحت حاکمیت دولت افغانستان را بدهند، این احتمال وجود دارد که این افراد از این موقعیت سوء استفاده کنند و با انتقال تجهیزات نظامی به مناطق شهری، برای بروز ناامنی های بیشتر در آینده آمادگی بگیرند.

آقای کامل می گوید "نگرانی وجود دارد که مخالفان مسلح دولت و یک تعداد طالبان آشتی ناپذیر ، با استفاده این فرصت پیش آمده تحت نام آتش بس اینها به داخل شهر هرات آمده و برای خود لانه کنند و پناهگاه پیدا کنند و در اینده این خطر وجود دارد که از داخل شهر هرات و از داخل خانه های مردم ، اینها دست به توطئه و عملیات های ضد امنیتی بزنند و نیروهای امنیتی افغان نتوانند این بحران را اداره کنند."

آمادگی نیروهای امنیتی طی آتش بس

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می گوید در جریان روزهای آتش بس نیز نیروهای امنیتی افغان در حالت آماده باش به سر می‌برند و در صورت مشاهده حمله‌ای تهاجمی مخالفان مسلح دولت، مقابله نظامی خواهند کرد.

سخنگوی والی هرات می افزاید که حکومت افغانستان با استفاده از مواد این آتش بس، در تلاش بسترسازی برای دسترسی به صلح سرتاسری در این کشور است.

جیلانی فرهاد می گوید "درست است که پروسه آتش بس برقرار است اما نیروهای امنیتی ما مسوولیت دارند و مکلف استند تا در راستای تامین امنیت شهروندان اقدام کنند و ادارات مختلف از کشفی ، استخباراتی و اطلاعاتی گرفته همه در این راستا فعال خواهند بود تا جلوی هر گونه سوء استفاده را بگیرند."

نیروهای امنیتی افغان در حالی از فردا بیست و دوم ماه جوزا حملات خود بر گروه طالبان را بر اساس فرمان رئیس جمهور تا روز پنجم عید فطر متوقف خواهند کرد که هنوز هم گروه طالبان در بخش‌های مختلف افغانستان چندین حملۀ تهاجمی را علیه نیروهای دولتی انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG