لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز تحقیقات تازه باستان شناسی در شهر غلغله بامیان


یک هیأت مشترک از باستان‌ شناسان فرانسه یی و افغان در ولایت بامیان، برنامۀ جدید حفریات باستانشناسی را در شهر غلغله آغاز کرده اند.

دراین برنامۀ تحقیق علمی باستا‌نشناسی، ۳۰ تن از دختران و پسران دانشجو در رشتۀ باستان‌شناسی پوهنتون بامیان نیز به صورت عملی کار می کنند.

مقام‌ها می گویند که این تیم باستان‌شناسان به دنبال کشف زوایای پنهان تاریخی شهر غلغله و تحقیقات بیشتر روی آثار موجود در آن ساحه اند.

داکتر خولیو بندیس یوسرمینتو، رئیس عمومی هیأت باستان‌شناسی فرانسه می‌گوید که هدف از این حفریات، انجام کار علمی باستان‌شناسی است که به همکاری یونسکو و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان صورت می‌گیرد.

شهر غلغله، یکی از هشت میراث ثبت شده در فهرست میراث‌های جهانی معروض به خطر سازمان یونسکو نیز می‌باشد.

مقام‌های افغان می‌گویند که برای نخستین بار در کشور، روی استخوان‌های موجود در زیرخاک و برخی آثار دیگر در این ساحۀ باستانی تحقیق می‌شود.

وزارت اطلاعات وفرهنگ کشور می‌گوید که پس از ختم برنامۀ حفریات باستان‌شناسی، کار بازسازی آبده‌های تاریخی ساحات زیر تحقیق را آغاز می‌کند.

عبدالخالد خورشید، عضو مسلکی ریاست باستان‌شناسی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که هم اکنون برنامۀ حفریات در چندین ولایت آن کشور، جریان دارد.

باستان‌شناسان می‌گویند که این میراث جهانی یکی از ساحات استراتیژیک باستانی در افغانستان بوده که قدامت آن به اواخر دوره ساسانیان (قرن ششم) تا دوره غوریان (قرن‌های دوازدهم تا سیزدهم) میلادی برمی گردد.

این ساحۀ باستانی که در گذشته به حیث بالاحصار و ارگ شاهان محسوب می‌شد در سال ١٢٢١ میلادی با هجوم لشکریان مغول تحت فرمان چنگیزخان، کاملأ تخریب گردیده و به شهرغلغله مسما شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG