لینک های دسترسی

Breaking News

جان بس :ماموریت خلیلزاد در افغانستان موفق خواهد بود


سفیر ایالات متحده در کابل می گوید که ماموریت زلمی خلیلزاد به عنوان نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور صلح افغانستان "موفق" خواهد بود.

جان بس در مصاحبه یی اختصاصی که با صدای امریکا در ولایت هرات داشت تاکید کرد که نقش همسایه های افغانستان در پایان بخشیدن به جنگ آن کشور اساسی است و آن کشور ها می توانند واشنگتن و متحدین آن را اطمینان دهند که گروه طالبان را حمایت نکرده و برای افراد آن گروه در قلمرو خاک شان پناهگاه امن مهیا نمی سازند.

سفیر ایالات متحده در کابل، نقش واشنگتن را در روند مذاکرات صلح أفغانستان "تسهیل کننده و زمینه ساز" خوانده ابراز امیدواری کرد که آقای خلیلزاد با درک و آگاهی که از منطقه دارد بتواند به این ماموریت {ختم جنگ أفغانستان}، خاتمه بخشد.

جان بس با ذکر نام کشورهای که می توانند نقش عمده یی در تسهیل روند صلح در افغانستان داشته باشند گفت "این کشورها که شامل پاکستان ، ایران و کشورهای آسیای میانه می باشد میتوانند در حمایت از روند مذاکرات نقش داشته باشند."

جان بس یکبار دیگر به حمایت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان توسط ایالات متحده تاکید ورزیده گفت "ما می خواهیم آنان {طالبان} به میز مذاکره حاضر شوند."

آقای بس گفت که با درنظر داشت ادامه جنگ داخلی در افغانستان و بحران کمک های بشری که نتیجه خشکسالی در افغانستان است، ایالات متحده افغانستان را از برخی معاملات تجارتی با ایران استثنا قرار داده ایم.

سفارت ایالات متحده در افغانستان در حال حاضر تنها در شهر کابل فعالیت های فرهنگی و صدور ویزه را انجام می دهد و در سایر ولایات قونسلگری ندارد.

آقای بس گفت که گشایش قونسلگری امریکا در هرات "به وضعیت {امنیتی} هرات ارتباط دارد."

او علاوه کرد که در دومین دیدارش از هرات با توجه به وضعیت امنیتی، ظرفیت ها و فرصت های موجود در این ولایت را به ویژه در بخش تجارت و صادرات اموال تجارتی افغانستان به هند و ایالات متحده، بررسی می کند.

سفیر ایالات متحده در کابل در اشاره به برنامه های انکشافی ایالات متحده برای افغانستان به خصوص در ولایت هرات گفت دلیلی حضورش به هرات کمک های بشر دوستانه به حدود نه هزار خانواده است.

آقای بس همچنان افزود که کمک ها به بی جا شدگان نیز صورت خواهد گرفت تا آنها بتوانند دوباره به مناطق شان برگردند.

او علاوه کرد که دولت امریکا برای رشد معارف در سرتاسر افغانستان کار میکند تا فرصت هایی برای افغان ها بخاطر فراگیری تحصیل و تعلیم ایجاد شود.

XS
SM
MD
LG