لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو از پاکستان خواست عاملین حملۀ ممبای را به عدالت بکشاند


وزیرخارجۀ ایالات متحده می گوید اینکه تا کنون عاملین رویداد حملۀ دهشت افگنی ۲۰۰۸ شهر ممبئی به عدالت کشانیده نشده اند، "توهین" به قربانیان آن رویداد است.

مایک پمپئو، روز دوشنبه ۲۶ نوامبر این مطلب را طی یک اعلامیه یی بیان داشته گفته است "وحشت آن حمله جهان را لرزاند".

هند روز دوشنبه، ۲۶م نوامبر از آن حملۀ دهشت افگنی که در سال ۲۰۰۸ در شهر ممبئی هند رخ داده بود، یادبود به عمل آورد. در آن حمله ۱۶۶ تن کشته شدند.

مسوولیت آن حمله را هند، بر دوش گروه تندرو لشکر طیبه که در پاکستان مستقر است انداخته است. لشکر طیبه در کشمیر علیه اردوی هند می جنگد.

در آن روز، ده جنگجوی مرتبط با گروه لشکر طیبه بر هوتل تاج شهر ممبئی، یک مرکز یهودیان و ایستگاه قطار آهن آن شهر حمله ور شدند.

در اعلامیۀ وزیرخارجۀ ایالات متحده آمده است "ما از تمام کشور های به ویژه پاکستان می خواهیم که تعهدات شورای امنیت ملل متحد را عملی کند و بر آنعده دهشت افگنانی تعزیرات وضع کند که در آن حمله دخیل بوده اند."

وزارت خارجۀ ایالات متحده در برنامۀ "جایزه برای عدالت"، به هر آن فردی که در بارۀ عاملین رویداد ممبئی معلومات داده و به دستگیری آن افراد بیانجامد، مبلغ پنج میلیون دالر جایزه تعین کرده است.

رهبری گروه لشکر طیبه را حافظ سعید به عهده دارد؛ کسیکه در پاکستان زندگی می کند و ایالات متحده او را شامل گروه دهشت افگنی کرده و برای دستگیری وی مبلغ ده میلیون دالر جایزه تعین کرده است.

آقای سعید مدتی در پاکستان زندانی بود اما محکمۀ عالی آن کشور به وی اجازه داد که آزادانه گشت و گذار کند. آزادی حافظ سعید، با انتقاد واشنگتن و دهلی جدید رو به رو شد و روابط از قبل کشیده میان این کشور ها را کشیده تر ساخت.

XS
SM
MD
LG