لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار چین نسبت به خروج ناگهانی امریکا از افغانستان


چین نسبت به خروج ناگهانی نیروهای نظامی امریکا از افغانستان هشدار داده و خواهان یک تلاش بین‌المللی برای برقراری صلح در این کشور شده است.

معاون سفیر چین در اسلام‌آباد، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی پاکستان گفت "آن‌ها (امریکا) از ۱۷سال در افغانستان حضور داشته اند. اگر کشور را ترک می‌کنند، باید این خروج را به شکل تدریجی و مسولانه انجام بدهند."

او افزود "اگر پس از خروج امریکا جنگ داخلی آغاز شود، اولین کشورهایی که از آن آسیب خواهند دید، پاکستان، چین و همسایه‌های نزدیک (افغانستان) خواهند بود. از این رو، نیاز است تا با هم یکجا نشسته و روی یک روند صلح کار کنیم."

براساس گزارش‌ها، جنگ ۱۷ساله در افغانستان، منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۴۰۰۰۰نفر، به شمول نیروهای امنیتی، شورشیان و غیرنظامیان شده و نزدیک به یک تریلیون دالر برای واشنگتن هزینه برداشته است.

در جریان ماه‌های اخیر، نمایندگان گروه طالبان و امریکا حداقل سه بار با هم دیدار کرده و روی یک توافق احتمالی صلح با هم گفتگو کرده اند. با این‌حال، این تلاش‌ها هنوز به کاهش خشونت‌ها در افغانستان منجر نشده است.

'آیا ناتو آماده است؟'

در همین حال، فرمانده ارشد امریکایی در افغانستان از سربازان ناتو خواسته است که آماده باشند تا خود را با "نتایج مثبت و یا هم پیامدهای منفی" روند صلح با طالبان وفق بدهند.

جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان که با سربازان ناتو در پایگاه نظامی کابل، برای تجلیل از سال نو میلادی صحبت می‌کرد، به نیاز افغانستان برای رسیدن به یک توافق سیاسی برای پایان دادن به خشونت‌ها تاکید کرد.

با این‌حال، آقای میلر با اشاره به تلاش‌های گسترده برای مصالحه با طالبان گفت "آیا (نیروهای حمایت قاطع) آماده است خود را وفق بدهد؟ آیا توان سازگار کردن خود را داریم؟ آیا قادر هستیم در جایگاه درستی قرار داشته باشیم تا بتوانیم به یک روند مثبت و یا هم نسبت به پیامدهای منفی آن واکنش نشان بدهیم؟ می‌خواهم تمام آنچه که شما در سال ۲۰۱۹به آن فکر می‌کنید، همین باشد."

جنرال میلر همچنان گفت "گفتگوهای صلح وجود دارد، بازی‌گران منطقه برای صلح تلاش می‌کنند، طالبان از صلح حرف می‌زنند، دولت افغانستان از صلح حرف می‌زند."

او در جریان سخنرانی خود به گزارش‌ها راجع به کاهش احتمالی سربازان امریکایی در افغانستان اشاره نکرد. اگرچه هفته گذشته قصر سفید گفت که رییس جمهور ترمپ دستور کاهش سربازان امریکایی در افغانستان را نداده، ولی گزارش‌ها در احتمال این کاهش را تکذیب نکرد.

دیوید بتلر، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است "ما تا زمانی که طالبان مایل به جنگ باشند، با آن‌ها خواهیم جنگید."

با این حال، او گفت که سال ۲۰۱۹، یک فرصت استثنایی برای افغانستان خواهد بود تا به جنگی که سال‌ها درگیر آن بوده، پایان دهد.

XS
SM
MD
LG